onsdag 13 januari 2010

Jag fattar inte

Igår fick jag åka tåg till jobbet igen. Pappa lagar bilen (jag krockade ju inte med min bil) och den blir väl klar efter helgen. Morgontågets upplevelser var perfekt. Jag kom till station precis lagom till att se tåget glida in på perrongen. Jag fick en skön plats att sitta på vid fönstret.
På väg hem dock. Jag fick skjuts av rektorn. Gick tidigare från vårt personalmöte för att hinna med ett tidigare tåg. Jag skyndar mig in på stationen och kollar monitorn. Allt grönt. 8 minuter till avgång. Jag springer upp på andra våningen och trycker mig fram genom alla knappar för att köpa en biljett på SJs automat. Sedan skyndar jag ned till perrongen och ser ett konstigt tåg. En dubbeldeckare som INTE går till min stad. Eller? Människor står på perrongen och ser lite förvirrade ut. Då ändras plötsligt namnet på staden på monitorn. Jag springer in och kollar. Mitt tåg är försenat en halvtimme. Jag kollar buss. Jag vill hem! Jag är trött! Traumatiserad! Går efter 35 minuter. Bestämmer mig för att vänta på tåget. Och precis då, i samma ögonblick, försenas tåget ytterligare 30 minuter. Det blir buss. Jag går och köper en bussbiljett för det dubbla tågpriset. Sedan går jag in på SJ för att få mina God Damn money back. 15 minuter till bussen går. Jag får nummer 370. Nu var nummer 343. Inte en chans att jag hinner fixa detta och sedan sticka till bussen så jag smiter före och säger att jag ska ha pengarna tillbaka.
-Du kan åka på den där på bussen, säger gubben, du måste bara ha en extra biljett.
- Jaha, svarar jag. Var får man den då?
- Hos mig, säger han då. Men vilket könummer har du?
- 370 så jag hinner inte vänta. Bussen går snart.
- Du hinner nog. Det är många som tar en lapp och går. Nästa! skriker han.

Jag går ut till bussen istället och där står drygt 60 personer redan. Efter 10 minuter kommer en buss och jag vässar mina armbågar för att kunna slå mig fram. Då ser jag att bussen går till en annan stad och de flesta på hållplatsen ska med den. Vilket flyt! Kvar blir kanske 15 pers. Wow! På andra sidan ser jag ytterligare en buss. Nr 4. Den gick till "Paradiset". Jag funderade starkt på att ta den. Det lät mysigare och varmare. Men jag lät bli. Jag skulle sakna min familj för mycket.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...