lördag 20 februari 2010

Fredagstema-Livet efter döden

Var ska man börja i detta tema egentligen? För att vara ärlig har jag alltid varit rädd för döden, ända sedan jag var liten. Jag brukade ha mardrömmar om eldsvådor och annat läskigt. Jag var övertygad om att jag skulle dö i tidig ålder. Jag är fortfarande rädd för döden. Varför vet jag inte. Kanske för att livet efter är okänt. Vad är det som händer egentligen? Dör man och bara slutar existera? Eller är det bara skalet, kroppen, man lämnar för att själen ska hamna någon annanstans? Jag vill tro att det finns något annat efter det här livet, kanske reinkarnation eller ett paradis man hamnar i. Realisten i mig säger dock att det är ett svart mörker av ingenting som väntar. Och ska man vara rädd för det? Kanske. Vem vet om man känner något då? Är man rädd när man dör? Eller infinner sig bara ro? Det är nog det okända som gör att jag är rädd. Det finns ju tyvärr ingen som kan tala om hur det verkligen är!

1 kommentar:

Saltistjejen sa...

jag tror att de flestas rädsla för att dö egentligen inte hamdlar om just själva döden utan rädsla för att lämna allt man känner till här i detta lviet. Nära och kära. Plus attt man kan såklart vara rädd för att möta en död som smärtar. Men den stora rädslan tror jag ändå itn är för själva dödsögonblicket utan för att lämna detta livet och gå in i ngt okänt.
Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...