lördag 20 mars 2010

Fredagstema - Längtan


Denna vecka har Saltis bestämt temat längtan. Det passar ju fantastiskt bra i dessa tider då längtan efter våren, lite sol, blommor, sommar och värme är väldigt stor!
För mig är längtan en intensiv önskan att få något, träffa någon eller göra något. Ibland kan det vara en skön känsla att få längta efter något. När man jobbar hårt på vinterhalvåret kan det vara skönt att längta och se fram emot sommar och semester, eller bara fredagen då man har hela helgen av avkoppling eller roliga saker att göra. Mer smärtsam längtan kan vara att längta efter någon man älskar, eller något man vet aldrig kan uppnås eller fås.

Ibland kan man längta efter så konstiga saker. När jag bodde i New York längtade jag ofta efter leverpastej. Jag kunde få värsta suget efter en macka med lite leverpastej och inlagd gurka. Just när man är utomlands och inte har samma möjlighet att äta de saker man brukar, eller göra de saker man är van vid att göra, det är då längtan efter skumma saker kan uppstå. Vem brukar längta så intensivt efter leverpastej annars?
Jag bodde hos en familj i New York som var vegetarianer och när jag blev gravid fick jag en craving efter en stor saftig stek. Ibland var det det enda jag kunde tänka på. Jag riktigt längtade efter att sätta tänderna i en stor bit kött. Man kan kanske kalla det besatthet, men det låter så allvarligt :) Det var en saftig stek jag letade efter när vi skulle ut och äta, maken och jag. Och när jag väl fick den, smakade det himmelskt!

När dagen på jobbet är riktigt lång och trälig, då längtar jag hem till min makes famn och min dotters aldrig sinande glädje och skratt. Och när jag tänker på dem och längtar, då känns inte dagen lika jobbig och lång. Då kan jag stå ut.

Så visst är det bra att längta till något. Det håller en uppe i mörka tider.

Bilden är från heltenkelthosmig.blogspot.com

1 kommentar:

Saltistjejen sa...

Å vilken fin tolkning av längtan. Jag kan också längta mycket efter just elverpastej! Knasigt! Leverpastej och bldopudding och falukorv är ngt jag kan längta mycket efter, hahah!
Har inte själv hunnit skriva ngt fredagstema än. Hoppas hinna i vekcan.
Stor kram!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...