tisdag 2 mars 2010

Omdömen

Som lärare ska man varje år ge eleverna omdömen (gäller från första klass) i de olika ämnena. Nu skriver aftonbladet att lärarna har fel fokus då de skriver omdömen. Många lärare fokuserar mer på elevernas beteende än på de individuella ämnena. Jag tycker inte att det är fel att skriva omdömen om barnens beteende så länge man också skriver om hur det går i respektive ämne. Men jag är också en sån som anser att man ska återinföra betyg för uppförande. Många kommer undan med dåligt uppträdande och slarvigt gjorda uppgifter. Skolan ska också se till att elever är beredda för verkligheten när de går ut efter nio år i grundskolan. Eleverna ska känna ett demokratiskt ansvar och veta hur samhället fungerar. Hur ska detta uppnås om eleverna får bete sig hur som helst? Det är viktigt att veta hur man uppför sig i samhället och hur man tar ansvar för sig själv och andra. Jag tycker inte att eleverna ska bli som får som vallas runt av vår regering, absolut inte. Ännu en viktig egenskap som eleverna måste förvärva i skolan är kritiskt tänkande, att man ska våga bryta sig loss och ifrågasätta. Men då krävs det att man vet hur allt fungerar och hur man kan arbeta för en förbättring.
I dagsläget verkar det vara okej för elever att kalla sin lärare för det ena och det andra, man kan skolka lite hursomhelst och man ska inte behöva sätta till hårt arbete för att klara betygen (för måste man det är det fel på läraren!). Det är mycket som kan förbättras och varför inte börja med betyg i uppförande? Då menar jag inte att det är dåligt att vara lite opstinat, det kan med fördel vara positivt om eleven använder det på rätt sätt. För vilken arbetsgivare skulle inte vilja läsa betygen för uppförande? Jag skulle gärna ( om jag var rektor).

Bild från Kalles bildblogg

4 kommentarer:

my sa...

Har haft exakt samma diskussion med min mor (lärare sen 25 år tillbaka) under de senaste dagarna.

Som högstadielärare så blir jag dagligen chockad och skrämd av vad vissa elever "kommer undan" med och trots att jag har en väldigt liberal och "fri" lärarstil så måste jag också slå ett slag för ökad disciplin och ordning i skolan. Inte minst för elevernas skull... Hade tre elever förra veckan som fick gå hem tidigt pga huvudvärk eftersom deras klass är så stökig. Någonting måste ju vara fel!!

Just nu skattar jag mig väldigt lycklig som "slipper undan" det svenska skolsystemet om ett par månader när vi flyttar till Belgien...

Saltistjejen sa...

Åååå vad jag håller med dig!!!! jag förstår inte varför man inte ska kunna ha uppförandebetyg i skolan längre! Eller att man på annat vis ska kunna "straffa" de som inte sköter sig på lektionstid. Med "straff" menar jag naturligtvit inte att man enbart ska ha kvarsittning eller annat, utan det ska också ingå ngn form av samtal om vad de gjort och varför det inte är ok. Jag föstår att något sådant skulle lägg ytterligare börda på er lärarre vilket kanske är svårt eller omöjligt, men jag tror verkligen det skulle kunna hjälpa i längden?
jag tycker det är helt oförståeligt att vissa beteenden överhuvudtaget KAN ske i skolor idag utan att lärarna kan eller får säga ifrån!
Kram!

Ida sa...

Ja ja ja, du har så rätt. Det måste bli mer ordning och mer respekt från eleverna! Det skadade nog inte med betyg i uppförande.

Mina jag och du sa...

Diggar bilden!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...