torsdag 26 augusti 2010

Dyrt?

För några veckor sen fick dottern N syn på en prislapp som satt på en skjorta jag nyss köpt. Fantastisk rea var det. Hade kostat 349kr och nu nedsatt till 50kr. Kan det bli bättre? (Kanske om man fick betalt för att ta den. Kanske.)
I alla fall. N tog tag i prislappen, granskade den noga och sa med hög och stark röst: "Oooo, sixty dollas! Sixty dollas!"
Jag kunde inte riktigt fatta vad hon sa och att hon sa det.
Hon har väl säkert hört mig och maken jämföra priser i affärer och häpnas över svindyra ting. De små snappar upp det man minst anar!
Numera går hon runt i alla affärer vi besöker och tittar noga på priset på hyllorna eller på prislappen på kläder. Efter noga övertänkande blir priset oftast "sixty dollas" av någon anledning.

Helt off topic nu. Igår när vi kom hem med nyinköpt apelsinjuice gjorde jag en aningen konfunderad upptäckt på informationsdelen på kartongen.


I Sverige och Norge kan man ha denna apelsinjuice öppnad i kylskåp i upp till 7 dagar. Men sen händer något när apelsinjuicen åker över Kattegatt till Danmark. Då kan den plötsligt bara vara öppen i kylskåp i 4 dagar? En magisk gräns? Då undrar man vad som händer med den i Danmark OM den faktiskt står i 7 dagar? Måste Anticimex inkallas med skyddsutrustning för att avlägsna detta avfall?
Det tål att tänkas på. Jag riskerar inget. Bäst å dricka upp den fortare än kvickt.

6 kommentarer:

my sa...

haha, det ska börjas i tid! :) Du kan alltid glädja dig åt att du har uppfostrat en medveten konsument.

Monica sa...

Det där med juicen låter lite mysko. Och här står jag och stirrar på köttfärsen som numera är hållbar minst åtta dagar! Trodde det var en dagsfärsk vara, det är det väl egentligen, när köttet är malt ska det antagligen "tillverkas" så fort som möjligt.

Saltistjejen sa...

Haha! Vad sött av N!
Och det där med färska varor som mjölk o juice är lustigt. Här i NYC står det t ex på mjölkpaketen att de ska säljas före ett isst datum typ överallt utom just här i staden. För HÄR ska de alltid säljas INNAN detta datum. Alltså finns TVÅ olika datum för när mjölken ska säljas. Måste vara en hårdare lagstiftning här i staden men det är ändå lite lustigt att se... :-)

Stef sa...

Haha härligt! Ja men det är bra, lär henne tidigt att fynda!!!!! ;)

Och du kan väl ta och dricka juicen nu på direkten, alltihop helst, så slipper vi otäcka magsjukdomar!

Marianne sa...

Så gulligt med sixty dollas!

Här har jag inte en susning om datumen, för det står skrivet med arabiska siffror och jag min tjockskalla har efter TRE ÅR inte lyckats lära mig siffrorna ... Men allt går åt rätt fort här, så jag är inte särskilt orolig. Undrar hur jag kommer att bli när jag kommer hem igen. Paniskt rädd för datumen eller strunta i dem?

Kram!

Trillingnöten sa...

My: Ja i dessa tider :p

Monica: Det är också nåt som jag funderat på..hur gick det till? Och vad stoppar de ned i färsen. Eller är det mer om förpackningen?

Saltis: Ja, jag har knappt fattat nåt när jag varit i NY...hur knäpp är inte logiken?

Stef: Ja, jag ska nog frossa här varje dag så jag slipper såna problem :p

Marianne: hahaha! Ja, men vad skönt att få lita till sig själv och sina sinnen när man ska bestämma huruvida det är värt att äta eller inte! Jag hoppas du kan fortsätta när du kommer hem :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...