fredag 20 augusti 2010

En givande dag

Det blev en givande dag igår på NTA. Jag fick samarbeta med en jättetrevlig kvinna som jobbat som lärare i 15 år, och som fortfarande tyckte det var fantastiskt roligt. Man kunde verkligen se hur spännande hon tyckte allt var. Hon är en sån som sparar allt som kan användas till pyssel i skolan, som åker till klassrummet halv tio på kvällen för att hinna sätta upp gardiner i sitt klassrum och som gärna stannar till klockan 19 för att förbereda lektionerna till nästa dag.
Nu är jag inte en sån lärare direkt, för jag gillar att dra en tydlig markering mellan jobb och fritid. Gör jag inte det, då blir läraryrket en kort karriär för mig. Jag ger 150% varje dag på arbetstid och när dagen är slut är jag också slut. Det finns ett uttryck när man tränar att man ska träna så hårt att man "put it all on the floor". Det gör man verkligen som lärare. Det är svårt att slippa undan. Fritiden och familjen gör att man orkar. Skulle jag korta ned det, då...blir det karriärförändring för min del.

Jag träffade också en kvinna som jobbat betydligt längre i skolvärlden. Jag skulle inte bli förvånad om hon var med på 1800-talet och propagerade för allmän skola för alla. Hon undrade om vi skulle använda NTA-uppdragen i åk 1 direkt nu i höst. Givetvis, sa jag. Jag gjorde det förra året med en annan låda som var mer avancerad än denna. Hon tittade förskräckt på mig, nästan som om jag begått en kardinalsynd. Jag må vara ganska ny i jämförelse med henne, kanske naiv, men barn är barn. De älskar det här! Och med så många sidospår man kan hamna på i området JORD uppenbarar sig helt fantastiska möjligheter till läsa och skriva! Hon kunde minsann inte tänka sig det. Man kunde riktigt se hur hon hade allt klart för sig, att så här ska det vara när man börjar ettan och att förändra det i hennes värld skulle inte gå. Jag ska i alla fall låta mina ettor ha riktigt, riktigt roligt!
Det enda negativa på dagen var att vi experimenterade med jord :p Småkryp i all ära. Jag har inget emot dem. Förutom de där jäkla myrorna. Det var en hel del och de försökte rymma över kanten på plastskålen. Varje gång jag tittade upp och såg en på väg ut, höll hjärtat på att stanna. Till sist var jag tvungen att hålla ett öga på jorden hela tiden i fall att. Jag vet. Helt ologiskt att vara rädd för myror!

                                           Bild lånad.

Ja, nu är det snart dags för skolstart! Vi höres senare!

6 kommentarer:

Ida-www.lippstick.se sa...

vad interssant och roligt att dela erfarenhetter mellan olika generaioner!
Ha en bra dag!
/ Kram Ida

my sa...

Myror är onda ting!

Blir lite avis när jag läser, jag vill också! haha. Känner igen mig i det här med att lämna skolan i skolan...inte alltid lätt, men oftast livsnödvändigt. ´Du låter som en väldigt rolig lärare, dina ettapladdare kan skatta sig lyckliga!!

Monica sa...

Kul med de lärare som har en sån entusiasm fortfarande som den äldre, vi får vara glada de finns:-) Och tror inte din entusiasm är mindre och du gör förstås rätt som försöker ha balans mellan jobb och fritid, man orkar ju inte annars i längden särskilt med tanke på att du har småbarn och ingen annan är mamma än du. Min make är lärare och vår dotter också, båda gymnasielärare. Maken fick 55 elever nu vid skolstart 9 augusti, i samma klassrum, det fanns plats för 28! Ja verkade minst sagt rörigt men han har en viss distans till det hela:-). Och i min bransch, laboratorieverksamhet, inte roligare i den med för få anställda.

Anneli Stålberg sa...

Jag beundrar er lärare omåttligt. Ni är verkligen guld värda. Hoppas du får ett lika bra år som jag är säker på att dina barn får.
Kram!

Mrs Clapper sa...

Vad kul ni verkar ha! Kan man få komma på prao en dag kanske :D Låter alldeles förträffligt att spendera dagen med att utforska jord!

Trillingnöten sa...

Ida:Ja, det var fantastiskt roligt! Kram

My: Myror är direkt från djävulen. Helt klart! Tack för dina uppmuntrande ord! De kan behövas ibland när allt faller ihop :)

Monica: Det är jättekul att få nya erfarenheter genom andra lärare. Har din man 55 elever? I samma klassrum? Det är sjukt mycket! Jag tyckte 15 lät väldigt mycket...Önska honom lycka till!

Anneli: tack! Ibland känns det som att alla lärare nästan är hatade :) Då känns det bra att iaf någon tycker att vi gör ett bra jobba :) Tack!

Mrs C: Du är så välkommen! Jag behöver lite hjälp med ungarna ibland :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...