onsdag 1 september 2010

Men...nyss var det ju juni...

...och idag vaknade jag upp och plötsligt var det september. Somrarna går väldigt fort måste jag säga. Hösten smyger på en bakifrån för de soliga sommardagarna har plötsligt blivit bra mycket kortare på bara nån vecka. Solen går ner nån timmer tidigare och upp nån timme senare. Kylan finns också ständigt i luften trots att solen skiner ganska varmt emellanåt. Vi går mot mörkare tider helt enkelt. På nåt sätt ser jag alltid fram emot mörkret efter en varm och skön sommar. Kanske har man blivit mätt på solen som aldrig tycks gå ned och på att man känner att man måste vara ute då solen är uppe. Ta till vara på varje liten gnutta ljus som solen ger ifrån sig.
Nu när mörkret faller tidigare och tidigare är det plötsligt tillåtet att vara inne och kura under en varm filt, med en kopp gott te framför en bra film. Gärna med tända ljus och nåt gott att tugga på!
Trots att mörkret är välkommet någon gång i september är solen lika välkommen tillbaka i vår :)
Ombyte förnöjer!

Dessutom är det valår och i ett svagt ögonblick i början på min bloggkarriär förra året utlovade jag visst lite politiska analyser. Det var ett MYCKET svagt ögonblick. Vad ska jag säga?
Rösta grönt, rösta skönt? Det är mitt tips från mig (er politiska coach) till er.

Har ni bestämt hur ni ska rösta? Jag har ju helt klart gjort det. Det kan dock ändras från valår till valår. Jag är inte så kinkig! Men i år (och förra valet) blir det Miljöpartiet.

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag vill rösta men vet faktiskt inte alls vad jag sak rösta på nu. Som utlandssvensk kommer man liksom "ifrån" inrikespolitiken en del måste jag erkänna. Dock vill jag rösta för att på så vis inte "ge bort" min röst till SD. Tycker det är skrämmande om de skulle komma in i riksdagen.
Kram!

Kim M Kimselius sa...

Har också bloggat om höstens intrång idag. Den överrumplar varje år, men liksom du tycker jag att det kan vara skönt att krypa upp i soffhörnet när mörkret lägger sig runt husknutarna. För på sommaren kan man ju inte lägga sig så länge solen är uppe, eller... Ändå önskar jag att det var ljust på morgonen, för det gör det så mycket lättare att stiga upp. Kram Kim

my sa...

Usch och fy ja! Jag vill ha mer sommar! Är inte lika mörkervänlig som du...jag vill ha sommar och sol helst året om (förrutom möjligtvis tre veckor runt jul då det gärna får vara så där mörkt, och snöigt och juligt).

Tack för peppen förresten! Det är inge kul alls att vara sjuk!

Anneli Stålberg sa...

Alla årstider är härliga i lagom dos. Jag vill ha en lite större dos av sommaren för att den tiden är mer levande. Andra årstider stannar människor innomhus och kurar. Det är mysigt det också men jag längtar nästan alltid till ljuset.
Kram!

Carro's Blogg sa...

Jag uppskattar verkligen alla årstider och hösten är välkommen om än något tidigt. Vi tänder vår kamin om kvällarna och myser i soffan. Det finns inga krav och sommarkläderna är undanstoppade, det känns helt enkelt bra med lite omväxling.

Jo jag har också bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på, har röstat lika i alla val som jag fått delta i. Jag tycker det är viktigt att rösta, det är enligt mig en skyldighet och plikt. Som soffliggare förlorar man rätten att klaga på politiken i framtiden.

Marianne sa...

Tänk om vi andra också kunde få lite av den där hösten som alla skriver om, men ni sitter väl och tjuvhåller på den, förstår jag. : D

Jag ska åka och rösta på söndag.

Kram!

Min plats i solen sa...

Hej vännen!

Idag var det dags att vända blad på almanackan och det kändes rätt ok tycker jag. Plötsligt har vi drabbats av högtryck och det har varit strålande solsken och varmt några dagar nu. Höstkänslan försvann i ett nafs med andra ord. Men den lär ju komma tillbaka snart igen. Även om den här tiden är skön med rätt varma dagar så är det också en svår tid. Och då pratar jag kläder. För temperaturen och väderlaget som rådde då man gav sig iväg på morgonen kan snabbt förändras. Stövlarna och koftan som kändes helt rätt på morgonen kan kännas svttigt och helt fel efter lunch. ;) Men det känns rätt ok iallafall så länge man får njuta av några sköna höststrålar. :)

Här är det också klart vem som får min röst på valdagen. Att rösta är både en skyldighet och rättighet. Det finns människor i världen som är villiga att offra sina liv för möjligheten till den demokrati som vi lever i och tyvärr ibland tar för given här i Sverige. Så vi som har möjligheten att säga vad vi tycker bör verkligen ta den chansen. :)

Kram Lotta

Steel City Anna sa...

Jag älskar hösten!

Och röstar på Gudrun :)

Trillingnöten sa...

Saltis: Jag håller med! Rösta och rösta på vad som helst så att inte SD kommer in! :) Man kommer ifrån det när man inte bor här, jag vet :) Sist när jag röstade fick jag gå till Svenska Konsulatet i NY och rösta. Men nu finns det inte kvar :( Var går man då?

Kim: Ja, att lägga sig medan solen är upp är inte rätt :) Hösten är underbar på sitt vis. Jag håller också med om att solen borde gå upp tidigare på morgonen. Imorse var jag extra trött och solen var sen i sitt eget vaknande...kram!

My: Hehe, alla är vi olika och jag måste kanske intala mig själv att jag gillar hösten mer än jag gör. Annrs kommer deppen fram :=

Anneli: Ja, men precis. Allt i lagom, svenska lagom :) Ingen har lust att gå ut på vintern. Ingen. Då är det nästan en chock när alla dyker upp igen på våren!

Carro: Jag håller med om hösten och det du säger. Inga krav!
Rösta är viktigt! Man måste tänka på de länder som inte ens har val och vill man förändra och inte bara klaga - då får man sparka sig ur soffan och göra nåt. Rösta till ex.

Marianne: Jadu...vi kan skicka regnet :p Det vill ingen ha! Men snart är du här! :)

Lotta: Ja, det är onekligen svårt att klä sig i tider som dessa...något händer från morgonkvisten till eftermiddagen ibland! Det är bara att gilla läget, för snart är det ingen risk för sånt heller :)

Anna J: Hösten är vacker! Och Fi gör ett bra jobb! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...