onsdag 8 september 2010

Min passion

Böcker! Visst är det fantastiska ting? Vilka underbara resor, äventyr, känslor och kunskaper som gömmer sig bakom pärmarna och bara väntar på att upptäckas! Genom böcker kan man besöka fjärran länder och kulturer, möta berömda vetenskapsmän och ledare, lära sig om hur världen och människor fungerar...
Jag älskar alla sorters böcker, nya som gamla, alla har de sin unika charm. Jag skulle kunna gå i timmar i en bokaffär eller på ett bibliotek och rota fram spännande böcker eller bara gå och dra fingrarna över de oändligt många bokryggar som står uppradade på hyllorna. Ofta önskar jag att jag kunde köpa alla böcker på en gång, att ha hemma och titta på, läsa och njuta av. Jag känner aldrig att det är slöseri att köpa en bok, som jag kan tycka är att köpa ett visst klädesplagg eller nån möbel eller liknande. Böcker ger kunskap på så många olika plan att det är värt varenda krona.
Vi har ju också fantastiska bibliotek i Sverige med hur många böcker som helst och där man också får komma med inköpsförslag och där man kan låna böcker från bibliotek över hela landet. Visst är det helt otroligt?
När jag var yngre kunde jag vara på mitt rum en hel dag och bara läsa böcker, från det att jag slog upp mina ögon tills dess att jag la mig för att sova på kvällen. Ibland ville jag knappt sova eftersom jag ville läsa ut en spännande bok eller påbörja en ny som jag precis lånat. Att bara få ligga på sängen och förkovra mig i en bok är fortfarande något av det bästa jag vet. Det är verkligen lyx för mig!
Jag vet inte hur många böcker jag läst i mitt liv, men det är tusentals böcker av alla slag. Allt från seriösa romaner till lättlästa komedier. Och ingen kategori är bättre än någon annan.  Det finns ingen som kan bestämma om en bok är av språkligt, kulturellt eller annat "sofistikerat värde" förutom läsaren själv. Så länge man läser är all litteratur bra!

Nu avslutar jag detta inlägg med att säga att den bästa bokupplevelsen är den då man får öppna en alldeles ny och färsk bok. När man kan känna den där "nyboksdoften" i näsan, den blanka och oförstörda bokpärmen med fingrarna och sen ljudet när man öppnar pärmen för första gången. Det där lite knakande och krispande ljudet som talar om att det är dags att få uppleva en alldeles ny berättelse, en ny erfarenhet, i bokens underbara värld...(Fast lika fantastisk är det att hålla en gammal, gammal bok i sina händer, när man tänker på hur många förväntansfulla människor som tagit boken i sina händer före dig...)

8 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Vad fint du skriver om böcker. Jag känner verkligen igen mig. Har alltid älskat att läsa. Man får uppleva underbara saker och platser i böckernas värld.

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Underbart! Du har samma passion för böcker som jag har! Det skulle kunna varit jag som skrivit ovanstående rader, så på pricken stämmer det in på mig! Fortsätt njut av böcker! Kram Kim

Monica sa...

Det är en speciell atmosfär i både bokhandeln och bibliotek, bara att titta på alla titlar och bläddra lite, särskilt det nya. Gillar pennor och fina anteckningsböcker också, när jag läste medicin igen på 2000-talet så fick jag anledning att köpa allt fint i bokhandeln:-) fina mappar, snygga block m m:-).

Saltistjejen sa...

Jag var också en läslus som liten och yngre. När jag pendlade läste jag också väääldigt mycket. men nu finns mindre tid. jag läser fortfarande men det går inte så snabbt eftersom lästiden ofta blir sena kvällar innan läggdags och jag somnar ofta efter typ 2 sidor haha! Älskar att gå i bokaffärer, men bibliotek har jag inte varit på sedan jag var tonåring tror jag. Men jag tillbringade många många timmar på biblioteket i min barndoms stad. Älskade det!
Nu har jag ju köpt en läsplatta som jag läser det mesta på. Vissa kan inte tänka sig det eftersom de inte vill missa "bokkänslan" så som du beskriver den. men faktum är att jag är grymt nöjd med min läsplatta!! :-) Sååå bra! Smidig, enkel och framförallt så kan jag låna böcker från svenska bibliotek!!!!!! Vilket var anledningen till at jag ville ha en. Superbra!
Kram!!!

Anonym sa...

"En bok bör vara som en yxa för isen inom oss." Tror det var Kafka som sa det:) /Cj

Marianne sa...

Så fint du skriver! Och jag håller helt med dig! Det är bland det bästa som finns att ligga och läsa en bok. Böckerna är mina skatter, det enda jag samlar på. Har svårt att göra mig av med böcker jag tycker har varit dåliga, till och med. Och Klas säger alltid att jag ruinerar honom, så mycket böcker jag köper. Fast så himla många är det inte. Just nu har jag en sån där totalupplevelse, jag parallelläser en faktabok om korstågstiden och har läst Guillous Vägen till Jerusalem och håller nu på med Ecos Baudolino, också om korstågstiden. Men jag läser lika gärna en enkel deckare, ju blodigare dess bättre : D

Däremot har jag aldrig riktigt använt mig av bibblan! Vill ha böckerna, vill inte behöva skiljas från dem som man måste om man lånar ...

Kram!

Trillingnöten sa...

Anneli: tack! Böcker är verkligen underbara!

Kim: Att du har sådan passion för böcker, det kunde jag nästan ana :) Fortsätt du med!

Monica: jag är också förtjust i pennor och block :) Dock har jag ingen användning för dem och har slutat köpa dem! Det hindrar inte att jag tittar lite extra när jag passerar dem i affären!

Saltis: Jag brukar lyssna på ljudböcker i bilen när jag åker ensam till jobbet. På det sättet är pendlinge helt okej (även om jag hellre slipper den). Jag förstår att du somnar efter ett par sidor, nästan samma här med...och så tänker man på att man måste upp på morgonen också dagen efter :) Läsplattan skulle jag inte ha nåt emot. Det är ett bra komplement! Kram!

CJ: Flashigt värre! :p

Marianne: Jag vet vad du menar med att du inte vill göra dig av med böcker. Så har jag också känt länge...sen har jag kommit över det på nåt sätt. Kanske för att jag har flytta så mycket (du har ju också flyttat lite :P)....jag drömmer om att ha ett sånt där gammaldags bibliotek att kunna sitta i och njuta av en bok!

Min plats i solen sa...

Jag kan bara hålla med dig vännen! :) Böcker är fantastiska och jag gillar verkligen din hyllning till böcker. :) Dessutom känner jag igen mig själv och min egen kärlek till böcker. :)

Jag växte upp i ett hem fyllt med böcker och där läsning var en självklarhet. Tidning, böcker, biblioteket, bio och teatern - det var självklara inslag i min uppväxt och den glädje och styrka det har gett mig ville jag som förälder själv ge vidare till mina barn. Det är härligt att se mina nu ganska stora barn läsa och att det är en självklarhet även för dem. Jag ser hur mycket de lär sig och hur mycket de ger dem att färdas genom alla världar. När de var mindre avspeglade sig läsningen mycket i deras lekar. Det har lekts mycket Kalle Blomqvist här hemma, Bröderna Lejonhjärta och många andra bokhjältar. :)

Astrid Lindgren sa det så bra:

"O mäktiga féer, ge mitt barn i faddergåva inte bara skönhet, hälsa och rikedom och allt det där ni brukar komma stickandes med - ge mitt barn läshunger, det ber jag med brinnande hjärta. Jag vill så gärna att mitt barn skall få i sin hand nyckeln till det förtrollade landet, där man kan hämta det sällsammaste av all glädje..."

Det citatet har vi uppsatt på väggen i köket. :)

Kram Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...