onsdag 13 oktober 2010

Starkt

I morse fick jag försöka väcka N i över tio minuter! Hon sov som en stock eller två och snarkade så gott när jag kom in. Först öppnade jag bara dörren så att hon skulle höra mig rumstera om i lägenheten och kanske vakna av det. Fungerade inte. Så gick jag in och strök henne över huvudet och viskade hennes namn. Ingen reaktion alls. Till slut lade jag bredvid henne och klappade henne på ryggen. Nope. Inget svar. Till slut vickade jag lite på henne och försökte viska trevliga saker i örat så att hon skulle vakna på bra humör. Hon blir lätt så retlig om hon väcks (jag förstå henne! Jag har absolut inte världens bästa morgonhumör. Trots att det blivit bättre på senare år.). Jag fick ligga där i kanske fem minuter innan hon vaknade till liv. Och sicket humör! Hon är ju van att få sova så länge hon vill i princip och nu när det är mörkt är det ju som att vakna mitt i natten för hennes del.
Vi hade en kaotisk morgon, men så fort kläderna är på är N vaken och glad att åka bil. Hon är så förtjust i bilen (tur att någon i familjen är det!) så att hon pussar och kramar den innan hon går in i huset. Jag tror Bättan gillar N också...
Jag är glad att ha sluppit mornar så här långt faktiskt. Det är en mardröm för oss båda...Hur gör man det smidigt egentligen? Jag undrar. För nu stressar jag som en galning och risken är ju att jag är helt gråhårig när maken kommer hem.

5 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Morgnar är inte roliga om man måste stressa. Vi har ju turen att ha flexibla arbetstider både jag och maken så det är inte så att vi MÅSTE vara på dagis/jobb prick ett särskilt klockslag. Mend et kan ändå vara stressigt de morgnar E inte alls vill göra som vi vill. Utan hellre lägga pussel i pyjamasen hela tiden medan vi tjatar att hon ska ta på sig kläder och hämta sina skor....
Hoppas det går bättre när ni fått in mer rutin. Ibland kan just rutiner göra under. E vet t ex att hon ju MÅSTE gå till dagis varje morgon och kan ibland trilskas men jag tror att det underlättat mycket ändå att detta är vår vardagsrutin så hon vet att det är såhär vi gör varje morgon 5 dagar i veckan.
Kram och lycka till!

Min plats i solen sa...

Åh, jag känner igen det där med att sova gott på morgonen och inte vilja vakna. Jag är ju själv sådan.;) Så jag förstår N fullt och fast. :)

Att börja morgonen med kaos och stress är ingen höjdare. För någon. Alla människor och familjer är olika och jag tror inte att det finns någon universallösning på problemet, men precis som Saltistjejen säger här ovan är rutiner a och o tror jag. Ni måste hitta de rutiner som funkar bra för ER familj. Själva fann vi våra rutiner när barnen var små med att ha samma tid för sänggående och samma tid för att vakna på morgonen alla vardagar. Barnen visste att de behövde gå och lägga sig den tiden för att orka upp nästa morgon och få rätt mängd timmar av sömn (rektorsområdet de tillhörde under förskole- och F-5-tiden var dessutom väldigt fokuserade på just hälsa och därför hade barnen stenkoll på hur många timmar barn behöver sova). Likaså väckte vi dem i god tid på morgonen (en timme innan vi skulle iväg)för att de i lugn och ro skulle kunna äta frukost, klä på sig och hinna mysa en stund innan vi gav oss iväg. Är det stressigt på morgonen är det ju ärligt inte barnets fel utan vi vuxna som har för snålt med tid. Tiden behöver kanske anpassas efter barnets behov och rytm. Man måste kanske helt enkelt gå upp tidigare (jag vet, inte det lättaste men bra mycket bättre än att stressa ihjäl sig på morgonen). En sak kan också vara att lära barnet vad visarna på klockan (eller siffrorna på den digitala klockan)ska stå på när det är dags att gå och klä på sig ytterkläderna för att man ska hinna i tid utan stress. Efter ett tag har barnen värsta kollen och är väldigt tävlingsriktade i att bli klara först.

Det är inte lätt det där, men som sagt, ni måste finna de rutiner som funkar bäst för er familj så att ni alla får en bra start på dagen. Lycka till och kämpa på vännen!

Kram Lotta

Anneli Stålberg sa...

Usch nej, där har jag inga tips alls!
Jag gillar verkligen inte morgnar och jag tycker att skola och jobb börjar alldeles för tidigt :D Hos oss tar maken morgnarna som tur är :)
Kram!

my sa...

Håll ut håll ut! :) Du klarar det!

Och varför inte kolla om ni inte kan komma på någon kul morgonritual tillsammans som gör att N vill gå upp? Kanske baka bullar till morgonen efter tillsammans eller läsa en snutt av en saga varje morgon eller något sådant?
Skulle i alla fall hjälpa mig..hehe, jag vaknar lättare och på bättre humör om jag har något att se fram emot på morgonen.

Malin - mamma till Lily sa...

sv; jo redan snö.. men kollade på en bild sen förra året och då var det dubbelt så mycket vid den här tiden. Jag tror att detta kommer hinna smälta bort innan det kommer mera =/

Allt bra med er annars?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...