fredag 5 november 2010

Bra eller anus?

Ibland när man berättar att man jobbar som lärare får man höra att " det måste ju vara jätteskönt att vara ledig alla lov! Oj, Vad mycket semester!" Eller "vad soft!"
Ja, förvisso är man ledig lite mer, men å andra sidan jobbar vi 45 timmar i veckan. Med det mesta kan jag tillägga.
På ett lärarforum har några lärare roat sig med att skriva ned exakt vad en lärare gör. Vissa saker dagligen, andra saker veckovis, månadsvis och årsvis. Mycket jobbar man ju med parallellt. Här kommer listan:

Skriftliga omdömen för varje ämne och varje elev, uppdaterade så ofta som möjligt
Individuell Utvecklingsplan för varje elev
Underlag för Individuell Utvecklingsplan
Åtgärdsprogram för elever som behöver extra stöd av olika grad
Kontinuerlig utvärdering av åtgärdsprogram
Matriser
Skriva veckobrev, utskrivet och mailat
Uppdatera klasslistor med telefonnummer
Kvalitetssäkringar
Sätta betyg (äldre åldrar givetvis)
Utvärderingar av betyg
Felanmälningar av datorer lokaler lysrör mm.
Skriva extra skriftliga omdömen vid extrainsatta utvecklingssamtal
Skriva i blanketter för Elevvårdskonferenser
Ledighetsansökningar
Hålla sig uppdaterad mot skolverket
Hålla sig uppdaterad om skollagen (ofta på grund av nya dokument)
Uppdatera sig om kursplaner
Lappar från skolsköterska, syv och annan personal som skall förmedlas till elever
Ständiga föräldrakontakter på mailen och telefon
incidentrapporter
utredning av kränkningar
sammanställning av enkäter
kalendarium för klassen
underlag för kvalitetsredovisning
underlag för årsrapport
underlag för den lokala arbetsplanen
revidering av likabehandlingsplanen
 sammanställningar av de nationella proven
Inhandla material i affär eller beställa via internet
Avbeställa lunch vid utfärd.
minnesanteckningar vid elevråd, matråd, och enhetsmöten.
Beställa buss till badet varje vecka.
Beställa material från AV-centralen.
Utvecklingssamtal terminsvis
Elevvårdskonferens en gång i månaden
Personalmöten varje vecka
Extra möten med oroliga föräldrar
Planering, genomförande, rättning av diverse läsprov samt nationella prov
Rastvakt flera gånger om dagen
Hålla sig uppdaterad med nya rön och forskning för att utveckla sin lärarroll


Japp. Dessutom, om man jobbar på en liten skola som jag, finns det ingen vaktmästare, skolvärd eller expeditionspersonal. Vilket leder till att om man vill ha en lampa bytt, en bänk hämtad från källaren eller extra material inköpt, då får man gott göra detta själv. Ofta också inhandla lampan själv. På fritiden eller på en "rast". Har man "rast" sitter man oftast och planerar, skriver rapporter, skriver ut papper, kopierar papper etc för att hinna med sina lektioner. Ofta kommer elever in och behöver prata eller berätta att något hänt (trots annan rastvakt som är ute) och att man behövs.
Var det något jag glömt? Just ja! Planering av lektioner! Och ja! Att genomföra dessa lektioner. Det har liksom lite glömts bort. Det är så mycket arbete med allt administrativt att planering och genomförande av lektioner för våra barn blir sekundärt.
Så är vi värda våra "långa" semestrar? Hell yeah!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, ni är värda era semestrar. Jag har ju själv jobbat i skolvärlden, så jag vet. Igår skulle jag skicka ditt paket, men arbetet höll mig kvar till sena kvällen, men idag är jag ledig och nu strax tar Sigge och jag en promenad med ditt paket under armen mot ICA och posteriet.
Ha en skön fredag.
Kram

Saltistjejen sa...

Jag fattar inte riktigt vad folk är avundsjuka på. Visst ni har mer ledighet än många andra yrken där man har max 5-6 veckors semester per år. Vissa inte ens så mycket. MEN jag tycker verkligen inte att ni har ngn form av "glidaryrken"! Långt ifrån! För det första är just läraryrket ett av de allra viktigaste tycker jag! Eftersom det handlar om att jobba med barn. Att få dem att utvecklas och att på många vis "se dem". Olika stadier har såklart olika fokus men i slutänden är det ju just detta jag själv tycker är det viktigaste en lärare kan göra. Och i utveckling menar jag självklart även att de ska lära sig saker.
Om man jämför just läraryrket med andra så är det mycket som många andra inte skulle klara av på sina arbetsplatser. T ex att man oftast inte har ett eget "kontor" eller skrivbord utan måste göra mycket av sitt jobb i klassrummet eller på ngn liten bänk i ngn lektionssal där det råkar finnas utrymme. Att man ofta inte har "egen lunch" utan faktiskt äter med eleverna. Att man ibland (iallafall vad jag förstått av vissa jag känner som är lärare) måste agera mer eller mindre psykolog/föräldrar till vissa barn på "fritiden" för de ringer (i telefonen eller på ens dörr!!") på kvällar och/eller helger för att prata. Att man visserligen har lång ledighet men man är alltid uppbunden till att vara eldig just på loven. Såklart. Andra kan ju ta semester när de vill under året. Jag tror faktiskt att ganska många inte skulle vilja arbeta under sådana villkor även om det innebär en lång sommarledighet och ett par lov under terminerna.
Sedan kan jag visserligen tycka att en del lärare verkligen verkar valt sitt yrke enbart för just loven. att de inte alls lägger ner den tid som egentligen krävs för att göra ett bra jobb. Som inte arbetar några 45 timmar i veckan utan mest sitter av lektionerna som skoltrötta 15-åringar... MEN det är en ANNAN sak! I alla yrkesgrupper kan man hitta personer som av olika anledning inte sköter sina jobb ordentligt. Och man drar inte alla i yrkeskåren över en kam för det. Så det så!
Jag tycker alla lärare som lägger ner tid och energi i sitt yrke är fantastiska!
Kram!

Saltistjejen sa...

Måste tillägga en sak till bara,
Jag tycker ni är värda er ledighet som jag skrev ovan. MEn jag kan även förstå ifall folk kan känna ett sting av avundsjuka För det där med att arbeta MYCKET är ngt som många många yrkesgrupper gör. Inom sjukvården inte minst där vissa nästan kan jobba ihjäl sig. Både konstiga tider och annat. Och där man inte har några extra långa ledigheter och inte heller särskilt bra betalt. Iallafall inte alla inom sjukvården även om vissa har lite bättre löner.
Så jag förstår ändå att det kan kännas tungt för många. Alla skulle vi säkert önska oss längre ledigheter. Och jag tror att många egentligen skulle vara "värda" detta men det handlar ju inte om det. För OM man nu är så enormt avundsjuk på lärarna kanske man själv borde satsat på att utbilda sig och arbeta som en?

Anonym sa...

Oj vad jag känner igen mig! :)
Vi är definitivt värda våra lov (även om vi jobbar vissa av dom) och mer därtill.
Jag tycker däremot att man, när man talar om vad man jobbar med, får höra att man inte är klok i huvudet! Hur tänker man! Man måste ju vara galen som väljer att bli lärare!
Ja galen är man nog. Men vilket otroligt stimulerande och intressant arbete man har! Ingen dag är den andra lik.

Steel City Anna sa...

Det där låter ungefär som mitt jobb utan lektionerna :) Jag gillade faktiskt allt det där runt om mer än lektionerna när jag jobbade som lärare, så det är kanske inte så konstigt att jag glidit ifrån yrket lite. Utvecklingssamtal och olika kriser är det bästa jag vet :)

Min plats i solen sa...

Det är världens bästa jobb och dessutom ett av de viktigaste. Som lärare påverkar man andras liv för evigt vilket är få förunnat.Alla fantastiska lärare där ute som gör så mycket för våra barn är verkligen värda sin ledighet.

Kram Lotta

Trillingnöten sa...

Anna: Det ska bli jättespännande med paketet :) Ditt e också på väg nu!

Saltis: Ja, visst finns det många yrken som skulle vara värda mer semester och samtidigt mer lön! Numera är det knappt värt att plugga vidare. Man får lika hög lön om inte mer om man jobbar på ICA känns det som. Samtidigt har många yrken mjlighet till övertid och OB, vilket vi inte har. Vi får aldrig övertidsersättning på det sättet (såvida det inte finns undantag ibland då). Vi jobbar på kvällar vid föräldramöten, utvecklingssamtal, kurser etc...

Sara: Ja, verkligen! Det är ett spännande jobb och man måste kanske vara speciell för att tycka om det :)

Anna: Jag kan njuta av att inte barnen är i skolan ibland, för då hinner man i alla fall ifatt lite grann av den enorma pappershögen som ska fyllas i och fyllas ut :)

Lotta: Jag får hålla med, det var därför som jag valde att bli just lärare! Det är himla viktigt!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...