tisdag 4 januari 2011

To infinity and beyond

Jag är nog lite hjärntvättad. Bara lite.
För några månader sedan fick dottern N en schampooflaska av min syster C. Inget märkvärdigt med det kan tyckas. Lite konstigt att få just en schampooflaska  kanske. Till historien hör också att flaskan var/är formad som Buzz Lightyear från "Toy Story"-filmerna. N hade givetvis ingen aning om vem det var, hon gillade bara flaskan. Själv hade jag heller inte sett någon av filmerna och kunde väl inte säga mycket om karaktären Buzz eller filmerna.
Därför lånade vi filmerna och N blev totalt fascinerad! Hon satt som klistrad framför dem. Är det nåt annat på TV är hon kanske intresserad ett par minuter och sen springer hon runt och gör annat och kommer tillbaka då och då. Sen dess har vi sett på "Toy story" nästan varje dag. Jag kan filmerna utan och innan, precis som N. Hon har alltid sin Buzz med sig bredvid och hon flyger runt med den i rummet när Buzz på filmen gör samma sak. Samtidigt skriker hon: To infinity and beyond!

Det har gått så långt att hon till och med vill ha Buzz i sängen när hon sover. Och igår när vi var på biblioteket och affären stod hon innanför dörrarna innan hon gick ut och skrek: To infinity and beyond!
Sen kunde hon gå genom dörrarna och följa med mig hem igen. 

Vi har faktiskt beställt en riktigt Buzz till N. Hon är lite frustrerad att hennes Buzz inte har vingar till exempel och att armarna inte kan röra sig hur som helst och att benen är stela. (Tack och lov vet hon inte att den är fylld med tvål!). Den beställde vi via England eftersom den i Sverige pratar svenska. Hon har ju inte sett den svenska versionen ännu. Buzz bör komma nästa vecka. Det ska bli roligt att se hennes min när Buzz (som också har röst och över 30 fraser) kommer med posten. En försenad julklapp kan man säga.  

8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag älskade den första Toy Story när den kom, vet inte hur många gånger jag såg den med, ja, det måste ha varit min yngste son då....Buzz är en härlig typ. Jag kommer med all sannolikhet att hyra den senaste filmen...vet att den är jättebra. Saknar lite att inte längre ha yngre barn och därmed vara mer orienterad i dom nya tecknade filmerna och även barnfilmer över huvudtaget. Såg förresten Nils Karlsson Pyssling häromda´n...den gick på TV.

Katarina sa...

Jag hade inte en susning om vad det är, men nu måste jag ut och googla och se vad som fascinerar er lilla tjej!

Estella sa...

Vad lustigt! Man vet aldrig på förhand vad barn ska tycka om...

anna-en ängel i himlen, en liten på jorden & ett mirakel i magen sa...

Har ej sett de filmerna, men sonen ser alltid mamma mu och kråkan och Bamse ;-)
Ja det är alltid roligt med kommentarer. Dock är jag dålig på att kommentera men främst då bloggen hållit ett och samma tema länge, Lovas sjukdomstid och nu tiden efter. Det är först nu 7 månader senare som jag börjat orka blogga om annat, ha någon tävling osv. Även om sorgen alltid är med mig så har vardagen nått oss på ett annat vis och det är ju det ett sorgearbete går ut på antar jag. Det skulle kännas bedrövligt att må som man gjorde första månaderna.

Saltistjejen sa...

Å vad härligt! Här verkar många av E´s kompisar som är i N´s ålder ÄLSKA Toy Story!!! :-)
Och Buzz är väl favoriten. Jag såg 1:an och 2an för lääänge sedan och vi vill se 3:an också eftersom så många (vuxna!) sagt att den var riktigt bra! Och jag gillar animerat och även barnfilmer (familjefilmer) om de är bra. Men vi funderar att vänta ett tag till och sedan köpa 3:an och se den med E! Men än är hon ev lite för liten så kanske till sommaren!
Kramar och KUL med den nya Buzz!!!!
Ps det där med att barnen ser filmer på engelska som faktikst FINNS på svenska har jag funderat lite över. Här ses ju både svenska och engelsktalande filmer. Och det är skitkonstigt att säga typ Musse Pigg till E nu för hon "känner" honom som Mickey Mouse. och Kalle Anka säger hon alltid Donald om! ;-)

Trillingnöten sa...

Anna: Det blir lätt lite tråkigt när man inte har små barn längre :)

Katarina: jag gillar Buzz och han är inspirerande :)

Estella: nae, det är helt skrivet i stjärnorna vad som kommer att gillas :) Man kan bara gissa!

Anna: Jag rekommenderar dem. Jag tror Albin kommer att gilla dem :) Och visst är det skönt att ens sorg förändras, även om den ständigt är där. Som du sa, tänk om det alltid skulle kännas som i början!

Saltis: Jag älskade också filmerna. Innan jag sett dem 25 gånger :p Nae, de är bra och håller att ses många gånger tack och lov.
N tittar också på svenska program och engelska och hon känner till dem på båda språk :) oftast i alla fall. Nu har jag ju en amerikan hemma som ser till detta :) Men det är klart. Buzz är ju engelska för henne...och skulle han snacka svenska blir det nog lite problem :)

Min plats i solen sa...

Hon är för go er lilla tjej! :) Och det är en härlig ålder det där när de blir fascinerade av något som tar över hela deras liv. Här hemma har döttrarna haft olika perioder genom åren där de har varit inspirerade av olika filmer och figurer. Vilket ofta har avspeglat sig i namnen på våra katter. Under Pelle Svanslös perioden hette våra stallkatter Maja, Pelle, Måns, Bill och Bull. Numera har vi bland annat en katt som heter Hermoine. ;)

Kram Lotta

Skrotmamman skrotar vidare sa...

Underbart! Jag älskade TS orignalet. Fick den av syrran (på video) och spelade massor. Har inte sett de andra. Vill inte förstöra ett minne (eller film)

Det var ju nytt, ett tag, TS, Monster Inc., Antz osv. vuxna och barn njuter framför film ihop!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...