onsdag 2 februari 2011

Skönhet kommer inifrån...

...en flaska/burk, om man får tro många människor. Ju mer smink desto bättre. Jag är en sån som aldrig har smink, bara mascara och en sån köper jag en gång om året.
Förra veckan var det dags för en ny. Jag är inte direkt bevandrad i sminkets förtrollande värld så när jag köper mascara går jag på pris och "känsla" (vilket oftast brukar betyda att det blir ett fint utseende på behållaren). Denna gången blev det en röd från nåt märke (vet inte ens vilket märke det är. Loreal, för det är jag värd?)
Tyvärr kanske jag skulle kollat lite bättre då själva borsten man applicerar gucket på ögonfransarna med har en lite annorlunda form. Den ser ut som en medeltida spikklubba i miniatyr. Jag fattar inte alls hur man ska få på mascaran ordentligt med den. Har ni nån användarmanual skräpandes nånstans, hör av er. Just nu famlar  jag i mörkret...Jag vill ju inte köpa en ny redan. Det kan ju också hända att jag går ur askan i elden. Borsten kan bli snäppet värre. Typ en fransk giljotinformad borste. Hur använder man en sån?

Dessutom, vid samma köptillfälle, inhandlade jag också ett set för fransk manikyr. Lät ju fantastiskt vackert, man har ju sett de fina naglarna på nagelsalonger i New York, så varför inte. Hur svårt kan det vara? tänkte jag, morsk som jag är.
Jag ångrade mig bittert när jag sedan skulle börja måla naglarna i söndags. Att måla vänster hands naglar med grundfärgen var lätt som en plätt. MEN sen ska man tydligen applicera den vita färgen längst upp på naglarna! Jösses. Det hade jag kanske kunnat räkna ut innan jag köpte, men jag trodde att det skulle vara lättare än det verkligen var. Förpackningar som denna borde verkligen komma med en lite notis om svårighetsgrad. Då kan en "skönhetsdrottning" som jag ha lite lättare att inhandla såna grejer.
I alla fall. Efter mycket om och men och stön och suck och omgjorda naglar, blev vänster hand helt okej. Till och med det vita.
Nu kom svårighet två. HÖGER hand. Att måla höger hands naglar när man är högerhänt innebär ofta att den högra handen ser ut som "Hej! kom och hjälp mig". Speciellt när man ska måla en vit rand, som man vill ska vara perfekt formad, högst upp på nageln. Att ha den mitt på nageln fungerar inte, eller ha en rand som går vertikalt eller som är för kort, för tjock, för bullig, för knagglig...Jag måste öva helt enkelt.

Så här blev vänster hand. Höger vill jag inte ens visa.

Inte nog med det. När naglarna är fina och vackra, äntligen, efter allt slit, då tar det högst en dag (ibland till och med några minuter bara) innan något hänt. Färgen är sliten, man har klämt fingret i en dörr, man har råkat nudda nåt när skiten torkar...Mycket kan hända. 
Kanske skulle inte så vara fallet om man slapp alla betungande hushållssysslor. Nu är jag ju begåvad med en make som sköter en stor del av marktjänsten, så jag tror inte att jag skulle kunna undslippa ytterligare sysslor tyvärr. Hushållerska är ju inte på tal om att anställa i nuläget. Och någon som jobbar åt mig på jobbet tror jag heller inte är någon idé. 
Jag ska lansera ett nytt nagellack istället. Pansarnagellacket som kan motstå kulor och timmar av diskning. Vad tror ni?

8 kommentarer:

Monica sa...

Väldigt snyggt! Tjusigt! Tycker också denna manikyr sitter lite bättre än vanlig. Och kan berätta när jag gjort den så har jag använt små vita remsor som följer nagelformen och de klistras på så man kan kladda lite med det vita och ta bort sen och vips är det en fin kant:-) de finns här också såg jag men var rätt dyra, köpt mina i England för en spottstyver. Du var duktig som fick det så snyggt utan, fast du visar inte högerhanden;-)

Saltistjejen sa...

Hahaaaaa! Igenkänning.
Jag är såååå trist och dålig på smink. Önskar ofta att jag var lite piffigare och i omgångar försöker jag. mend et håller ofta bara ngn vecka eller två. MAX. Sedan är jag tillbaka i "äsch-vem-orkar-sminka-sig-och-sätta-på-sig-snyggare-kläder-o-skor?" träsket igen... ;-)
Och så går jag osminkad i t-shirt och jeans o sneakers till jobbet. Som vanligt. TUR att vi inte har dress code. Å andra sidan kanske det vore bra för då var man ju tvungen?!?
Vänsternaglarna var jättefina!!! Tror inte höger är alltför illa de heller även om du inte vill visa dem. Själv är jag tyvärr notorisk nagelbitare så jag har alltid fula naglar.... :-(
Men ett pansarlack vore säkert otroligt säljbart! :-)
Kram!!

Katarina sa...

Ha, ha, jag fick mig ett gott skratt åt din mascara. Jag är inte heller värst bevandrad i sminkets värld, längre.. Mascaran torkar numera innan jag hinner använda upp den!

Naglarna blev snygga!

Mrs Clapper sa...

Det blev ju jättefint! Håller med dig om mascarorna, och att de uppfunnit en mascara som har vibrator som ska "skaka" när man har den så nära ögat? Nej tack, man sticker ju in den vanliga hederliga borsten ofta nog rätt in i ögat. Mycket knepigt de hittar på!

Carro's Blogg sa...

Detta med make up är verkligen en djungel... jag har köpt en och samma maskara under snart 10 år tills nyligen när det visade sig att de slutat med den i Sverige. Nu är jg lika vilsen som du.

Ett tips till ditt borstproblem, du kanske kan använda din gamla. Om du nu inte slängt den redan.

I USA gick jag till en salong och fixade mina naglar. Nu när vi bor i Sverige saknar jag det jättemycket. Jag tycker din franskamanikyr blev jättefin!

Om du kollar in på min blogg har jag en liten utmaning till dig. Du får så klart göra som du vill, men jag tycker det är intressant att se era åsikter om bloggandet.

Emma sa...

wow, en sån manikyr har jag aldrig haft. Stoppa andra handen i fickan vetja.

Herregud vilka vårkänslor du gav i förra inlägget! Här är det snöstorm men jag blev ändå smittad.

Trillingnöten sa...

Monica:Vilken underbar grej med de där stripparna! Måste kolla det...kanske i New York finns de billigare :)

Saltis: Me too! Jösses vad kul det är den första dagen, och andra, men sen...orka :) Dress code är inget för mig heller...

Katarina: hahaha, känner igen mig där. Tack!

Mrs C: What? skakande borste? jag skulle peta ögonen ur mig på en gång och bli helt blind...

CarrO: Toppenbra idé!! Det ska jag tänka på nästa gång!! jag antar utmaningen och filar på den till helgen :)

Emma: Hahahaham jobbigt när man är högerhänt, men nån gång är ju bra att börja använda vänster också. I fall att höger blir skadad :p

Johanna sa...

Pansarnagellack later fantastiskt sa snalla uppfinn det! For fram till det finns haller jag med dig, helt enkelt inte vart besvaret att krangla med nagellack nar det anda ar forstort en dag senare. Det ar lattare att fa nagellack att sitta pa tanaglarna dock, och dessutom slipper man problemet med att mala hogerhanden, sa det orkar jag med att gora ibland :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...