onsdag 2 mars 2011

Att (s)vara eller inte (s)vara - det är frågan

Idag är vädret lite bättre. Jag anar att solen kommer att vara framme och lysa upp tillvaron på flera sätt. Tack för det televerket! Annars hade jag fått sätta en snigel på ögat på någon.

Nu har jag lite funderingar som jag vill bolla med er läsare angående kommentarer. Hur gör ni och hur ska jag göra? Vad är bäst och vad är sämst?
Tidigare har jag svarat på de kommentarer som jag fått i kommentarsfältet varje dag. De senaste veckorna har jag inte hunnit göra det och jag får lite dåligt samvete. Givetvis svarar jag om jag får en fråga tillbaka som bör svaras på.
Jag är otroligt glad för ALLA kommentarer jag får! Och jag vill gärna svara på var och en som tack egentligen. Därför har jag lite frågor till er.
- Hur gör ni med er blogg? Svarar ni på kommentarerna i eget kommentarsfält?
- Eller svarar ni kanske i den kommenterandes blogg?
- Kommer ni som kommenterar tillbaka för att se om era kommentarer blivit besvarade?

Jag tycker sånt här är supersvårt! Numera lägger jag mer energi på att kommentera hos andra för jag vet att det är så mycket roligare att få en kommentar när man bloggar.
Sen vet jag inte om de svar jag ger på kommentarer som jag får på bloggen verkligen går fram. Själv går jag mycket sällan in och kollar om bloggaren svarat på min kommentar : ) Jag hinner inte. Jag läser hellre nya inlägg och kommenterar om jag har kort om tid.
Så mina vänner, vad säger ni? Har ni några goda råd? Och hur gör ni själva?




Bild lånad.

16 kommentarer:

my sa...

Vad kul att du tog upp detta nu, för jag har också gått och funderat på detta ett tag...
Jag svarar aldrig på min egen blogg, utan kommenterar på den andres blogg. Jag själv har aldrig tid (eller kommer ihåg) att gå in och titta på gamla svar på andras bloggar, så jag föredrar systemet med att svara med en kommentar. But that's just my thoughts... :)

Denna posten kommer jag dock att titta tillbaks på för jag vill se vad mer för feedback du får om detta. :)

kram

Johanna sa...

Du har ratt, det ar jatteroligt att fa kommentarer i sin blogg. Jag brukar alltid svara pa kommentarer jag fatt i min blogg men ar daremot dalig pa att kommentera andras bloggar. Jag ska forsoka andra pa det!
kram

Saltistjejen sa...

Å bra fråga!
Jag försöker svara er som kommenterar så gott jag kan. Men inbland hinner man inte. Då kanske jag svarar "i klump". Det beror ju även lite på vad för slags inlägg jag skrivit. Om alla kommentarer är mer av typen "Å vad bra kul!" kanske jag inte tycker det är lika noga att svara enskilt på varje sådan kommentar...
Sedan detta med att gå tillbaka och kolla svaren till de egna kommentarerna gör jag bara ibland. Också detta beroende på vad för slags inlägg det handlat om. Ibland blir det ju en jätteintressant diskussion bland alla kommentarer och då är det roligt att kolla flera ggr tycker jag. Så det beror verkligen på. Ibland återkommer jag till "gårdagens inlägg m kommentarer" när jag ändå läser "dagens inlägg" på de bloggar jag kollar dagligen. Då kollar jag av svarskommentaren till min kommentar. Men som sagt detta gör jag inte varje dag.
Jag vet ungefär vilka av de som kommenterar som brukar återkomma till min blogg och kolla svarskommentarer från mig. Ibland får man ju en dialog på det viset för att en återkommer igen en eller ett par ggr på samma inlägg.
Men visst tar det tid att läsa samt kommentera. Därför finns det vissa bloggar eller ibland vissa inlägg jag inte kommenterar utan endast läser. Tycker det går bra det med.
Jag tycker man måste lägga upp detta på det vis som passar en själv och ens tid. Bloggandet ska ju vara något roligt och inte något man får stress av. Tycker jag.
KRAM!!!

Katarina sa...

Ja, det här är en bra frågeställning. Dock har jag inget svar. Jag brukar för det mesta alltid svara på de kommentarer jag fått, men inte i kommentar rutan. Jag känner att jag vill liksom koppla tillbaka, när någon tagit sig tid och svarat.
Men jag tror att det är nog en personlig sak om man vill eller inte, dock uppskattar jag det från andra. Men ibland finns inte tiden,, eller jo, den finns, det var väl så att vi prioriterar det som känns viktigare för oss. För stunden. Ha en bra dag, du som är ledig denna vecka.

Kram

Monica sa...

Jag svarar på kommentarer på min egen blogg och kommenterar hos andra och då är det trevligt om det kommer lite respons på det också. Nu har jag få kommentarer så det är inga problem (skulle vara kul med några fler för ser att väldigt många läser min blogg numera). Själv läser jag inte hos någon som jag inte kommenterar hos, då och då i alla fall, visar att jag finns och tar del av det som är skrivet. Om man får många kommentarer som berör samma sak är det OK att svara i klump, att man sett dem, så tycker jag, har man väldigt många kanske även det blir ohanterligt, vet att de som får många kommentarer på varje inlägg skriver i sitt nästa inlägg ett litet tack eller en kommentar gemensamt till alla och kommenterar ingen enskilt. Det är också en variant. De är "duktiga" istället med att kommentera hos sina vänner. Ja det får ju inte ta för lång tid bloggandet, det finns annat meningsfullt att göra, men lite artighet och vänlighet fyller en funktion. Finns några som är väldigt noga och visar omsorg om alla, glömmer aldrig någonsin någon och tackar var och en, är väldigt fint tycker jag men förstår det måste ta mycket tid. Och det är personer som har ett yrkesliv så de måste ta mycket tid av annat att göra detta. Tror man får tänka efter och känna efter själv hur det blir bäst och den tid man har kan ju variera i olika skeden.

Stef sa...

Bra fråga, ibland så svarar jag på kommentarerna och ibland inte. Jag kommenterar hellre i bloggarna, eftersom som sagt det är roliga att få en kommentar där! Men har jag extra tid eller få frågor i kommentarsfältet så försöker jag svara på dom där! Sen vet man ju inte om personen går in och läser svaret såklart!

kram

Mrs Clapper sa...

Jag svarar i den andres blogg, jag får inte så många kommentarer så det är rätt lätt för mig :D
Men det är svårt det där, jag håller med!

Men när jag kommenterat i någon annans så brukar jag gå tillbaka och se om de svarat på det.

Carro's Blogg sa...

Jag brukar alltid lägga in en kommentar i den andres blogg och avsluta med ett svar om jag fått en konkret fråga.

Monika Häägg sa...

Jag brukar få svaret på kommentaren så det syns i min mejlbox. Då ser jag svaret och är det något jag vill kommentera vidare så kommer jag tillbaka igen. Tycker det känns lättast så.Så fortsätt du att svara här på din blog!

Steel City Anna sa...

Jag brukar inte så ofta gå tillbaka och kolla på svar på kommentarer jag har skrivit ifall det inte är som sagt en direkt fråga eller nån slags vild debatt :)

Jag brukar försöka besöka andra bloggar och svara på kommentarer där men ibland blir det ju osammanhängande om kommentarerna liksom behöver följa på varandra efter själva inlägget.

Mitt kommentarantal är inte direkt ohanterligt så än så länge hinner jag svara på alla :)

Min plats i solen sa...

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig vännen. Det som funkar för dig. Och det finns inget som säger att bara för att man har börjat göra på det ena sättet så måste man göra det för alltid. Livet förändras.

Vad det gäller dina kommentarer på din egen blogg så är jag en av dem som alltid kikar tillbaka och läser det du har skrivit. Det gör jag på alla bloggar jag läser och där jag lämnar en kommentar och där jag vet att bloggaren svarar på kommentarerna.

Själv är jag ju en av dem som alltid besvarar de kommentarer jag får i kommentatorsfältet. För mig har det funkat bäst så. Jag väljer dessutom att svara i min egen blogg eftersom det är där kommentaren är lagd, till just det inlägget. På det viset blir det tydligt för alla som läser bloggen känner jag. Och eftersom jag alltid gör på det viset vet ju mina läsare om att jag gör så och de som kikar tillbaka de gör det och övriga gör det inte.

I början hade jag inte så många som kommenterade och då var det lättare att snabbt besvara dem. Och då besvarade jag alltid kommentarer innan jag skrev ett nytt inlägg. På senare tid har både antalet kommentarer ökat och min bloggtid minskat oh därför hinner jag inte alltid besvara kommentarer direkt. Men jag har bestämt mig för att inte bli stressad av det. Jag besvarar alla fortfarande men numera kan det ta någon dag. Men jag kännerfortfarande att jag vill ge den feedbacken till mina läsare och för att jag gillar det där mötet. Dessutom känner jag att jag kan ge ett mer personligt och uttömmande svar direkt i min egen blogg än om jag skulle svara på personens blogg då jag även vill kommentera kring inlägget. Ytterligare en anledning är att flera av mina läsare som kommenterar inte har bloggar själva. Alltså kan jag inte gå in och kommentera hos dem. Men det är här och nu. Hur jag gör om en månad vet jag inte.

Du sk agöra det som passar DIG bäst vännen och känna dig bekväm med det beslutet.

Ha en fin vecka!

Kram Lotta

Anonym sa...

Svårt! Men jag gör som många här, svarar på kommentarerna i min blogg. Det blir så förvirrande annars

Ellinor sa...

Hej!
Jag svarar både på min blogg och på den andra personens blogg. Alltså jag copy pastar svaret.
Dels för att jag tycker det är intressant att veta hur den andra personens blogg är och läsa lite på den.
Är det en anonym eller någon som inte har blogg ja då svarar jag bara i min blogg.

Camilla sa...

Jag svarar sällan på kommentarer, men tycker nog att om man ska svara så bör man göra det på sin blogg där man fick kommentaren.
Jag tycker det känns konstigt att få svar på min blogg när jag har kommenterat hos någon annan.

Ibland går det ju kryssa i att man vill ha mail med alla kommentarer, när man kommenterar. Det är smidigt de gånger man vill följa ett komentarsflöde. Jag glömmer annars lätt bort att gå tillbaka.

Skrotmamman skrotar vidare sa...

Åh, att göra både ock känns ju som en bra grej (alltså både hos sig själv och hos den andra) men då gäller det att den personen fortsätter där det startade, och inte går över till sin egen.

Allmänt har jag varit dålig på att kommentera hos andra (för mycket att kämpa med privat, och försöker hålla liv i bloggen istället)

Och sen har jag utan pardon börjat radera kommentarer som BARA är svar på sådant jag skrivit. Så himla tråkigt. Snacka om att inte läsa NÅGOT, och bara fiska efter egna besökare.

Malin sa...

OM man svarar så tycker jag man skall svara i kommentarsfältet. Dels kan andra se svaret. Dels så blir det lite konstigt om man svarar på den andras blogg. Den kommentaren passar ju oftast inte in på deras inlägg. Det är natuligtvis jättekul när du svarar, men man skall inte tycka att man måste. Speciellt inte om det inte är en direkt fråga. Att blogga skall vara kul, inte stressigt eller jobbigt så man inte hinner med.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...