onsdag 16 mars 2011

Fler förmågor

Eftersom jag är så himla bra och bäst på många sätt är det inga problem för mig att hitta fler fantastiska förmågor att skryta om när jag får uppdraget av Anneli som jag tidigare fick av Monika. (Vad jag svarade då kan ni läsa här).
En annan förmåga jag har är att jag är fantastisk på att improvisera. Jag kan improvisera det mesta så att det verkar och ser proffsigt ut. Den förmågan upptäckte jag när jag gick på gymnasiet och skulle hålla föredrag. På engelska. Jag var fruktansvärt rädd för att hålla redovsningar inför grupper av människor. Det var det värsta jag visste. Och sen göra det på engelska!
(Hur jag sen vågade söka jobbet som guide på ett turistmål där jag utsatte mig för detta flera gånger om dagen är ju en gåta. Men det gick! Och efter de fem åren av "terapi" skulle jag lätt kunna tala inför flera hundra människor utan problem.)
I alla fall. Min arbetsgrupp skulle redovisa om olika presidenter och jag skulle ha hand om John F Kennedy. Problemet var att jag hade informationen men hade glömt bort när redovisningen var. Jag kom ihåg det på morgonen samma dag när jag satt och åt frukost. Jag fick skriva en snabb fusklapp och läste på nån minut innan det var dags att bege sig till skolan.
Väl där fick vi redovisa första lektionen på morgonen! Typiskt. På nåt sätt lyckades jag redovisa så bra att till och med läraren som jag hade och lärarpraktikanten kom efter lektionen och tyckte jag hade gjort ett superbra jobb. "Fake it until you make it" heter det ju.
Den förmågan kan jag utnyttja massor i mitt jobb som lärare när lektioner måste improviseras (och det händer ganska ofta). Ibland tar en övning eller en del väldigt lite tid och massor av lektionen finns kvar. Improvisera en bra lektion. On top of my head. Det finns mycket man kan improvisera i livet helt enkelt så min förmåga är väldigt användbar!

10 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ha ha du Trillingnöt! Jag tror du underskattar dig själv och en massa kunskaper du har. Du är säkert bra på att improvisera men nog anar jag också en snutt bristande tilltro till en massa kunskaper och information som du skaffar dig på vägen utan att nästan märka det. Eller? Hur jag kan veta det? Känner kanske igen mig själv:)

Martina sa...

Tack för gratulationen!

Ibland är det tur om man kan fake:a det!

Min plats i solen sa...

Haha, det låter som en väldigt bra förmåga du har där. För visst kan man behöva improvisera både en och två gånger här i livet och då är det ju inte dumt att dessutom vara bra på det. ;)

Kram på dig

Anneli Stålberg sa...

Det måste vara en fantastisk förmåga att ha. Sedan tror jag att du sällan behöver använda den eftersom du är så klok och duktig, precis som du är.

Saltistjejen sa...

Att kunna improvisera är SUPER!!!! Jag önskar ofta jag vore bättre på det. Särskilt när man får konstiga eller arga kommentarer eller så på stan och skulle vilja säga ngt dräpande tillbaks men bara mumlar ngt och går därifrån. Sedan kommer man alltid på en massa bra i EFTERhand! Typiskt... ;-)
Kram!!!

my sa...

Haha, vet precis hur det är...hände massor med gången förra året när jag vikkade som musiklärare för småttingarna att jag bara fått material till en halv lektion (eller inget material alls) och liksom fick vispa ihop nått på tre minuter. Det är rätt roligt tycker jag!

Och visst får man liksom en adrennalinrush sen när man väl har klarat det?! :)

Monica sa...

Du är bara att gratulera till alla förmågor:-), tror att alla behövs i lärargärningen, visst behöver du improvisera ibland, är jättebra. Kul du arbetat som guide, verkar roligt tycker jag. Och vad man kan träna upp det där med att framträda på scen och det gör du ju nu varje dag som lärare:-).

Monika Häägg sa...

Vilken bra förmåga. En riktigt "bra-att-ha"-förmåga. Användbar i många sammanhang. Improvisera är kul. Det har jag arbetar mycket med i teatervärlden.

Stef sa...

Det är jättebra på alla sätt och vis att kunna improvisera! :) Jag kommer ihåg när jag spelade mycket teater i skolan och vi hade improvisationsövningar, det var hur roligt som helst! En av övningarna var att två personer började spela upp något, sen när som helst som man ville så skrek man "freeze" sen bytade man plats med en person och så var man tvungen att när man "unfreezed" skapa en helt nu situation och få med sin medskådis på den nya scenen...jättekul!
kramar

Trillingnöten sa...

Eva: kanske är det så? :) Det gör vi nog alla gemene man :)

Martina : haha, eller hur!

Lotta: sannerligen! Kram

Anneli: Du är alldeles underbar :)

Saltis: hahaha jag älskar att drämma till med nåt om man får en kommentar nån gång. Det bästa som finns :) Och sen gå därifrån!

My: Jösses ja! Ojoj, det är riktigt roligt!

Monica: Ja, det är så sant! Man blir aldrig färdiglärd heller och tur är väl det!

Monika: Ja, det är mycket roligt och säkert användbart, speciellt inom teatern!

Stef: det låter ju superkul! Blir lite sugen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...