torsdag 7 april 2011

Vända andra kinden till och ta emot

Ja. Först skulle detta bli ett litet hyllningsinlägg tillägnat SJ. Igår var nämligen tåget till jobbstade inställt MEN redan 15-20 minuter innan tåget skulle avgå fanns en buss som skulle ersätta tåget. Vi var i ungefär samma tid som med tåget och jag hann med stasbussen jag brukar ta. Snyggt jobbat.
Idag är storyn en annan. Jag ska till Stockholm och kollade hemsidan för säkerhets skull SJs hemsida. Well, tåget dit är inställt. Bussersättning. Jag som måste vara på plats innan 9.00 och har en bit att gå från stationen. Vad är meningen med att åka om jag missar halva dagen och kanske inte kommer hem i ordentlig tid ikväll? Å amdra sidan kostade konferensen en del pengar. Måste kolla om det går att ringa konferensen och snacka om saken. Just nu sitter jag dessutom i telefonkö till SJ för att reda ut lite problem...
Varför är jag inte förvånad? Varför?
Det är trist att man är så beroende av SJ och tåg. Verkligen. Det är som att gå tillbaka till någon som behandlar en illa, gång på gång. Jag hatar SJ.
Jag uppdaterar. Just nu ser det ut som att jag struntar i konferensen. Enligt SJ kommer bussen att vara framme i Stockholm 10.00. Plus att jag också får ta mig till platsen från stationen på egen hand. Jag missar två föreläsningar. Sugigt. Sen kunde hon inte säga 100% att tågen skulle gå hem. Bara att de beräknas gå. Tågen jag åkt på tidigare har också beräknats gå, men inte gjort det.
Vi får la se. Jag är i telefonkö igen. Livet går vidare.
Jag uppdaterar. Ingen konferens för mig. Snubben jag pratade med sa att bussen också var försenad nu. Han kunde inte erbjuda taxi till konferensen från stationen, jag kunde minsann ta bussen. Jag frågade honom om han visste nåt om stadsbussen i Stockholm. Det gjorde han inte. Nej, inte jag heller, svarade jag. Vilket orsakare problem och tid att ta reda på väl i Stockholm. Ingen återbetalning av konferenskostnad kunde han erbjuda heller. Jag har mailat arrangören och frågat hur vi ska göra med fakturan. Den var dyr konferensen. Men missar jag halva dagen är det inte värt att åka och jag vet ju inte ens om jag kommer hem. Vad fan. En fredagkväll och man är fast på stationen i Stockholm. Nej, tack. Jag får ta smällen med rektor.
HATA SJ: Jag hoppas någon av er läser här. SJ suger.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Jag jag förstår dig och SJ suger verkligen. Igår åkte min son till Stockholm på skolresa, dock med buss, men kom aldrig fram till riksdagshuset i tid som dom skulle besöka pga av bilköer....vi skyller på SJ där oxå och då pga tågstoppen igår :-/

Camilla sa...

Så trist att du missar konferensen. Urtrist!

Sjutton också att man inte ska kunna åka kollektivt och lita på att man kommer fram i tid. Det leder ju till att folk fortsätter köra sina bilar en och en vilket är vansinnigt.

Monica sa...

Undrar hur det gick för dig? Alltså det här med tåg och all sk*t runt det får man ont i magen av. Bror min sa att vi stockholmare är sååååå bortskämda och har allt serverat innan han blev placerad här själv i jobbet ett tag och inte tog sig fram och dotter hans också hamnade här, hahahaha. Hur kul är det att sitta på Årstabron i tre timmar? Och folk får panik och någon också en infarkt? Det är lokala tågen det och så har vi SJ. De gånger jag åkt har vi varit tvungna att hoppa på en långfärdsbuss som tar tio timmar hem. Och så typiskt det är som för dig, en viktig dag, annars kan man mer strunta i det, men det drabbar så gräsligt. Tycker det är så synd om du inte kom iväg.

sara sa...

Vad trist det är när sj strular. Såg imorse att det tåget var ersatt med buss. Alternativt fick man åka med mitt tåg till västerås och där byta till stockholmståget.
Det är typiskt att det ska strula när man ska iväg på något.
Hoppas du får en fin helg!

my sa...

Oh du jädrarns vad arg jag hade varit om jag var du! Illa illa illa!!!
Hoppas du har en förstående rektor och att du trots allt har haft en bra dag idag. Usch och bu och allt för SJ!

Hoppas helgen blir toppen i alla fall!
Kramis

Min plats i solen sa...

Trist att det inte blev någon konferens vännen. Jag vet ju hur mycket du hade sett fram emot den. Och jag kan förstå att att du är arg men jag tror att SJ gör så gott de kan. Vädret kan de ju tyvärr inte styra över och här nere i Skåne har vi haft full storm i två dagar. Huset skakar och träden flyger som plockepinn. Och kommer inte tågen härifrån innebär det ju förseningar även uppe hos er. Så istället för SJ är det nog vädret som är boven är jag rädd.

Hoppas du får en fin helg trots missad konferens.

Kram Lotta

Steel City Anna sa...

Blä, vad tråkigt :(

Monika Häägg sa...

Så tråkigt för dig att du missade konferensen! Det borde satsas mycket mer pengar på våra järnvägar. Tyvärr är de väldigt eftersatta. Behöver ju inte vara det som är problemet i ditt fall men det behövs en rejäl upprustning. Sedan är det ju inte alltid SJ som är leverantör. Vi har ju fler aktörer numera.

Mrs Clapper sa...

Hej vännen, usch vad tråkigt! Har hört att många haft problem dessa dagar. SÅ frustrerande!! Är väldigt, väldigt, väldigt tacksam att bo på gångavstånd från jobbet.

Jag får dina kommentarer, har bloggat från mobilen och därför inte modererat dem på ett tag :D

Hoppas att du och din familj får en riktigt fin helg och att det löser sig med konferensavgiften. OM du blir strandad i Sthlm nån gång, så bara hör av dig! Här finns stor bäddsoffa som alltid får bokas. :)

Trillingnöten sa...

Anna; nej, vad trist för honom! SJ är verkligen urusla...

Camilla: Ja, och jag längtar till bilen blir klar för jag är så trött på att man inte kan lita på kollektivtrafiken. Visst, bussen går, men den tar en evighet och kostar skjortan!

Monica: Så sant! Och många i sthlm är ju så beroende av tågen också! Ännu mer än vi till och med. För oss kan det vara lättare med bil. Tragiskt men sant!

Sara: Ja, det alternativet var inte på kartan när jag ringde. Konstigt!

My: Helt ärligt var jag galen! Fy bövelen för SJ.

Lotta: Ja, SJ kan ju inte rå för allt :) Dock är det svårt att tänka på när man blir drabbad så ofta :) Kram!

Anna: Ja! Fy! Idag mår jag bättre i alla fall!

Monika: Ja, mer pengar och fler spår. Det är viktigt. Och att man prioriterar på en gång. Tyvärr är det så att man gärna skyller på varandra när det är fler aktörer också...

Mrs C: Tack för ditt fina erbjudande! Man vet aldrig när det knackar på hos dig :) Det verkar inte bättre med skit- SJ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...