måndag 23 maj 2011

Att betala med kort

Jag är en kortmissbrukare, det ska jag erkänna. Inte så att jag tar allt på krita, men jag betalar precis allt med kort. Det är mycket sällan som jag har kontanter på mig, ens ett par kronor. Jag tycker det är mycket behändigt att betala med kort. Pengarna finns alltid där och man slipper tänka på att springa till en automat. Ibland tar jag ut pengar om jag är osäker på om man kan betala med kort eller inte. Ofta på marknader finns inte den möjligheten till exempel.
Överallt annars brukar det fungera med kort. Ibland kommer man dock till en del väldigt irriterande ställen. I lördags var jag och dottern i lekparken en stund på väg hem från syster E. Vädret var strålande och det var riktigt glassväder till slut. Bredvid lekparken finns en kiosk och jag tänkte att dottern inte skulle tacka nej till en god glass. Vi gick in i kiosken, plockade på oss en glass och den lokala tidningen från fredagen. Väl framme vid kassan säger hon som står där att de inte tar kort under 50kr. Jag frågar hur mycket mina varor blev. 36kr, svarade hon då. Jag hade två val. Antingen att leta runt och köpa nåt annat onyttigt (för det finns bara godis, glass och läsk i denna kiosk) eller gå därifrån. Jag gick därifrån. Jag vill inte gynna en kioskägare som inte har vett att sätta upp en skylt om detta (jag har dessutom handlat där tidigare och fått betala med kort) eller ens erbjuda att lägga på tre kr för att man ska få betala med kort. Tyvärr händer det ofta. Jag har full förståelse för mindre handlare som har svårt med kortavgifterna till banken, men då får man kanske sätta upp en liten skylt, eller flera, samt ha alternativ. Att lägga på en extra femma då och då har jag faktiskt inget emot, bara jag får reda på det i tid och att det finns som ett alternativ. Annars är det lika bra att strunta i att ha  en kortstation tycker jag.
Något som även en kortmissbrukare som jag finner konstigt är att vårt landsting nu inte tar emot kontanter. Det är kontantlöst. Jag tycker väl att det är ett par decennier för tidigt att ta bort kontanter bara så där. Det finns många äldre som inte använder kort ännu för att ge ett exempel. Man kan väl betala på faktura, men hur det fungerar vågar jag inte säga nåt om. Lägger de på en fakturaavgift? Det måste jag kolla upp.

Well, idag är det måndag och jag är glad för att:

  • helgen förflöt så fint med allting. En avslappnande helg till största delen. Ny energi inför de sista veckorna.
  • vi har så många fina serie att titta på, maken och jag. Svårt att ens hinna med.
  • jag har bilen så jag slipper gå i regnet till tågstationen. 
  • det är cirka fyra veckor kvar innan jag går på semester. En välbehövlig sådan.
  • det finns havregrynsgröt vilket för mig är den absolut godaste frukosten man kan äta! Tänk om det inte hade funnits!
  • det finns så otroligt många böcker som bara ligger och väntar på att läsas. Jag har en hel lista tack vare alla bloggar jag läser!
  • jag har en make och en dotter som är helt fantastiska!

12 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jadu jag använder också nästan alltid kort. tycker det är så mycket behöndigare än att ta med sig kontanter. Dessutom kan man undvika att få en MASSA mynt i växel här om man betalar med kort istället. MEN här på Manhattan finns det ändå MÅNGA ställen som inte tar kort eller som itne tar kort om man inte handlar för en viss summa. Flera restauranger tar faktiskt enbart kontanter också vilket jag tyckte var lite konstigt i början när vi flyttade hit. Men nu har man vant sig. Det jobbiga här är väl att BANKERNA tar ut extra avgifter om man måste använda bankomater som INTE är DERAS EGNA. Hemma har ju bankerna inte egna bankomater och det kostar inget att ta ut pengar. Här kostar det ofta ett par dollar i avgift om man använder en bankomat som inte är kopplad till den egna banken. UPPEPÅ detta tar den egna baneken en avgift DE OCKSÅ om man tar ut pengar på en annan banks bankomat. Galet tycker jag! Men bankerna tjänar såklart pengar på detta.
Kram!!

Emma sa...

Kort är så otroligt praktiskt och skönt. Jag har alltid spargrisar hemma med ören och cent i annars. Avskyr att stå och pilla med mynt. Betalar med sedlar och sparar växeln i grisen.

Ja! Havregrynsgöt är gott. Men varför är svensk havregrymsgröt godast? Det borde ju inte vara någon skillnad? Sötas den?

Vad äter du till? Mjölk? Lingonsylt? Äppelmos? All of the above?

Min plats i solen sa...

Samhället går ju mot mer kort och mindre kontanter och det är väl ok tycker jag men då tycker jag också att bankerna och affärerna får ta sitt ansvar vad det gäller säkerheten kring kort. T.ex. vad det gäller skimmning och kapningar av olika slag. En kostnad som kunderna idag får betala. Det gör mig irriterad.

Lika irriterad blev jag den gången jag hade storhandlat och det visar sig att just då hade kortföretaget datorproblem vilket innabar att det inte gick att betala med kortet eller ta ut pengar. Där stod jag med ett band fullt med varor och inga kontanter. Senare på dagen upptäckte jag dessutom att beloppet trots allt hade dragits TRE gånger från mitt konto vilket banken inte kunde rätta till förrän dagen efter. Så ibland undrar jag om vi är redo för det kontantlösa samhället? ;)

Vad det gäller faktura inom vården så är det garanteraten fakturaavgift pålagt. Det brukar det vara.

Härlig lista vännen! Livet är gott! :)

KRAM

Duktiga Tjejen sa...

Men det är olagligt att ta ut extra kortavgift så det var ju bra att kiosken inte gjorde det. Iallafall om man betalar med tex visa. Jag blir skitförbannad om de tänker ta extra avgift och de vågar aldrig göra det då; ett tips är att alltid ha ca 300 i plånkan just i case. Jag betalar oxå alltid med kort men ibland funkar det ju helt enkelt inte både av tekniska och praktiska skäl.

Monika Häägg sa...

Det är synd att bankerna tar avgifter. Det är ju det som ställer till med problemet.
Havregrynsgröt är verkligen jättegott!Jag äter också varje morgon!

Emmas Bokhylla sa...

Ah, jag saknar kortbetalning! Har nere ar det yttrest fa stallen som tar kort, man skall ALDRIG chansa....:-(

Steel City Anna sa...

Jag blir helt stressad av att inte ha kontanter på mej :) Men som Saltistjejen säger, man måste hitta sin egen banks automat för att ta ut pengar i här också och jag vägrar betala för att ut i någon annan bank så jag ser till att jag har kontanter på mej så jag ska slippa det :) Går rätt så ofta långa omvägar till min egen banks automater, lite dumsnålt sådär. En principsak helt enkelt! Ett sånt utträknat sätt att tjäna pengar på folk tycker jag!

Freedomtravel sa...

Jag använder också jämt kort och blir alltid lika förvånad när det inte funkar. Som i en affär på Kungsgatan, så centralt man kan komma i Stockholm, som säljer knappar, och som inte tar kort...? Då blir jag förvånad och lite ställd.
Inför Europaresam får jag nog dock ladda lite med kontanter. I Italien t.ex. går det sällan att betala med kort... (Ja, kanske i städerna, men inte på campingar eller på vingårdar. Ibland inte ens på bensinmackarna...)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag är också en sann kortanvändare. Härligt att du listar så mycket positiva saker! Det ger verkligen positiv energi!

Anneli Stålberg sa...

Mycket att vara glad för. Härligt!
Jag använder också kort hela tiden. Det är skönt att slippa ha kontanter i plånboken :)

Monica sa...

Landsting och endast kort kan bli svårt för många äldre, ja de som bor på äldreboenden och måste ha någon personal som de knappt känner som ska ordna kort åt dom. Alla har ju inte anhöriga och när den gamle blir sjuk/are och måste transporteras medvetslös till sjukhus är det kort som gäller. Kunde ju vara lite flexibelt. Och havregrynsgröt är nyttigt men så gott tycker jag inte det är;-)

Trillingnöten sa...

Saltis: Ja, det håller jag med om. I NY betakade jag det mesta med kontanter...kanske för att jag också fick betalt kontant? Gå till banken för att sätta in dem och sen använda dem? hehe..jag blir också tokig på de där ATM. Helt sjukt att det kan kosta. Det blir en hel del pengar.

Emma: Samma här! mynt är förbjudet hos mig : Havregrynsgröt med ett ägg, bär och mjölk. Jättegott!

Lotta: Vet du, så tycker jag med! det är skandal att de inte kan göra det säkrare...fast å andra sidan har ju människor lurats och knäckt koder i alla tider...spelar kanske ingen roll om man gör det hur säkert som helst. Det kommer alltid nån som är smartare :)

Duktiga. Nån gång har jag faktiskt haft pengar, men sen orkar jag inte gå och ta ut om det tar slut :p haha..lat! Just ja, det är olagligt nu...då förstår jag. men en skylt om att de inte tar kort under 50 vore ju trevligt iaf!

Monika: ja, det tycker jag med. det borde ju bli mindre jobb för dem iaf...utan en massa kontanter som kommer? eller är jag helt ute och cyklar? Havregrynsgröt är supermat!

Emmas bokhylla: Ja, jag förstår att du saknar!!! :) Får handla massor med kort när du hälsar på hemma ;)

Anna: hahaha, så skulle jag också tänka om det va samma här. Hellre en extra promenad än att gynna de som redan har en massa pengar!

Freedom: ja, ibland undrar man varför affärer inte har? Kanske är det avgifterna till banken som skrämmer? I min stad vet jag bara EN som inte tar kort...

Karin: Me too :) Ja, det ger mycket bra energi och det är viktigt inför veckan!

Anneli: Blir så tungt med tanke på så mkt pengar man har :)

Monica: det är sorgligt tycker jag! Lite förnuft får man väl ha. När jag blir gammal kanske jag inte heller har skalle att betala med kort...tragiskt. Men gröten som är så god? beror kanske på tillbehöret? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...