onsdag 17 augusti 2011

Förutsägbara svenskar

Något som ofta slår mig när jag umgås i grupp eller befinner mig tillsammans med en större grupp människor jag inte känner, är hur förutsägbara svenskar är. Det kan handla om någon som gör nåt lite "udda", kanske råkar snubbla, kanske ska testa en mick och nåt händer, kommer för sent, ni vet, nåt utöver det "normala". Jag vet EXAKT vad någon kommer att kommentera och jag vet att alla kommer att skratta, inte ett högljutt skratt, Guförbjude, men ett litet kucklande i alla gemenskap. Det bara är så. Nu är jag ju inte undantaget som bekräftar regeln direkt, eftersom jag också drar på smilbanden eller får för mig att dra den där kommentaren själv.
Ett annat exempel är när man står i kö. Jo, ALLA ställer sig i kö helt självmant, det är inbyggt i ryggmärgen (och ställer man sig inte i kö är man antingen turist, inte infödd svensk, eller bara allmänt efter). Tänk er själva att man står där i kön i godan ro. Kön är lång, men man accepterar detta utan vidare. PLÖTSLIGT kommer någon från längre bak i kön, alternativt kommer personen precis till köstället, och går om kön! Nu vet man ju inte varför personen går om. Ska han/hon ställa sig längst fram och faktiskt vara så fräck? Eller är det någon som har en simpel fråga, och alltså inte försöker tränga sig före? Man kan se hur folk i kön börjar röra på sig, som om underkläderna börjat skava en aning. Huvuden vrids. Man försöker kika fram för att se vad den där jäkla personen håller på med. Ett sorl uppstår när man börjar prata med en kamrat. VEM är det som har fräckheten att passera kön? Nu önskar alla att någon där längst fram ska ta till orda och sätta personen på plats så man själv slipper göra det. Jo, de flesta svenskar är aningen konflikträdda när det gäller såna här saker. Alla håller andan i väntan på svaret, när svaret på gåtan äntligen får ett svar. Personen ville bara fråga en fråga och försvinner sedan från platsen. En unison suck undslipper kön och ett nickande av huvuden uppstår som att alla säger att "ja, jag visste väl det, annars hade jag ju fått säga till (as if liksom)".

Det har gått så långt att det är fullt möjligt att peka ut en svensk utomlands. Inte bara på grund av det "blonda" håret utan också på grund av klädstil, uppsyn, beteende, hårstil, grupperingar. I New York kan jag med lätthet peka ut en grupp svenskar. Lite bisarrt, men dagens sanning.
Nu ska vi ju inte prata om alla högtider som den heliga midsommar då allt har samma mönster och lika oheliga nationaldagen. DEN kan man ju inte fira. Då är man rasist. Vem som bestämt det? Jo, vi själva. Jag tror faktiskt inte att någon med utländsk bakgrund skulle komma på tanken att säga, när de ser svenskar fira nationaldagen, "Där firar svenskarna nationaldag minsann. Jävla rasister de där." Jag skulle tippa på att de flesta länder på jorden har någon typ av nationaldag eller självständighetsdag som de gärna firar. Varför skulle ingen unna oss att fira den? Den enda gång jag ser svenskar i svenska färger är när något lag ska spela en VM/OS/EM-match.

Lustigt det där. Och jag själv? Är jag så osvensk som jag borde vara? Nej. Jag drar de där skämten, skrattar på rätt ställe, sorlar i kön om någon tränger sig, är konflikträdd för det mesta och firar inte nationaldagen samt mår lite dåligt att sätta på mig mitt linne i blågult med texten "Sverige" utan anledning (som en match). Och det är okej. Vi är alla olika. Förutom vi svenskar alltså ;p

Brought to you med en gnutta humor!

13 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Exakt! Och till och med att Stockholmare har egna regler. Gud förbjude den som ställer sig på VÄNSTER sida i rulltrappan - jäkla turist! Till och med jag blir irriterad. Then again - jag kan peka ut en grupp puertoricaner varsomhelst, eller bolivianer. Vi är inte unika i vårt land, eller snarare; alla är unika, och det är rätt spännande.

Ps. Hatar verkligen när någon tränger sig i kön, haha!

Villa Frejas bokblogg sa...

Haha, så är det nog. Tror bestämt att jag måste lära mig mer av den där svenska koden för att smälta in bättre i grupp ;)

Jojjo sa...

Men jag är ett sånt där surkart som faktiskt säger till om nån försöker gå före i kön... Inte så populärt alla gånger det heller, haha. Frågar nån snällt och jag inte har bråttom - visst, gå före! Men nåde dig om du försöker tränga dig utan lov...!

Och är det inte så att alla nationaliteter har sina egenheter? Jag tycker t.ex. att det är väldigt lätt att se att någon är från USA på kläder, utseende och beteende. Sen att vi inte klarar av att fira vår egen nationaldag tycker jag är sorgligt. Visserligen har vi ingen lång tradition av ordentligt firande som i Norge eller USA men jag sjunger då nationalsången med gott samvete!

Stef sa...

Hahahah vilket roligt inlägg, och så fruktansvärt sant! Jag ser det hela framför mig under tiden jag läser, varenda gång man handlar på Ica får man bevittna detta haha! Vi har ganska många på mitt jobb som har utländsk bakgrund och man märker så tydliga skillnader i vissa saker jämfört med som som har svensk bakgrund. Just när det gäller att säga till, det här med att inte vara konflikträdda! Att våga säga något utan att vara livrädd för att alla ska titta på dem! Massiva skillnader! Och jag hade gärna firat nationaldagen! Jag älskar 4th of July och den stora mysfaktorn! Och det mest fantastiska av allt med USAs nationaldag var att jag ansåg inte att amerikanarna var rasister alls, och ännu bättre, vi fick alltid vara med och fira...trots att vi inte var amerikaner! Hehe! Kram på dig!

mintekopp sa...

Ha, ha..ja vad ska man säga mer än att du har väldigt rätt i det du skriver, för det är ganska precis så det är. Hur har det blivit så tro?

Det där med nationaldagen förstår jag mig inte alls på. Klart att vi ska vara stolta över vårt land och fira det vi med, precis som alla andra gör. (se bara på USA och Norge).

När det gäller midsommar och alla andra högtider, så tycker jag att det är fint att vi har dem. Att alla firar lika. Det är ju det bland annat det som gör oss till svenskar. Vi ska vara stolta över vårt arv, vår kultur och våra högtider.

En annan sak som är typiskt för svenskar är att vi klankar ner på oss själva. Jag vet inget annat folk som gör det så mycket som vi (jag är inte bättre). Än en gång så ska vi vara stolta över oss själva. Är vi det så kanske vi oxå blir lite modigare och tillåter varandra att vara lite udda, att göra bort sig och att odla sin särart. Det skulle vara ett bra Sverige att leva i! Ett tillåtande land, ett land för alla, ett land där alla är lite mer olika.

Ps: Konstigt att min blogg inte uppdaterar sig på din länklista. Härligt att du tittar in ändå :-)

Fortsatt fin dag till dig!
Kram

Marina sa...

Bara en sådan sak, som att vi har ordet "osvensk" säger faktiskt en hel del...och att det till och med kan vara lite positivt att vara "osvensk". Undrar om uttrycket finns i andra länder, om man kan vara "ofransk" eller "onorsk" utan att bli ansedd som en total idiot!?

Unknown sa...

Jepp, precis så är det. Helt rätt. Jag är inte svensk men är född i Sverige så jag anses väl som svensk och jag tror faktiskt inte jag gör alla de där sakerna men de flesta. Jag firar ALLTID nationaldagen bara för att jag tycker att man ska det. Men svenskheten tycker jag är charmig hur knepig den än kan vara.

my sa...

:) Det där med att stå i kö är något som fascinerar maken något otroligt. Han skrattar varenda gång vi väntar på bussen och alla står prydligt uppradade tio minuter innan bussen ens kommit.

Steel City Anna sa...

Detta fick mej att tänka på en av de roligaste sketcherna jag vet: http://www.youtube.com/watch?v=j5g2fg86gUw :)

ZtorZillen sa...

Vilket underbart inlägg! För att inte tala om hur vi beter oss på en buss...eller i en hiss! Har ni tänkt på det innan? Också sådant invant beteende..skitkul! Hahah! Underbart inlägg, som sagt!

Malin-Charlotta sa...

Tack för ett väldigt bra inlägg som får en att tänka efter i många aspekter. Som tex ...Hur ÄR jag egentligen..? Hmmmm

Miss H sa...

Haha, lustigt att du skrev detta också för just DETTA hände i min kö igår på jobbet!
Det va en utländsk kvinna dessutom (om det har nån betydelse??) som helt plötsligt kom och försökte nässla sej in i mitten av kön ungefär. Och då blev det liv! Några äldre herrar sa till henne och när kvinnan blev tillsagd, gick hon och ställde sej längst bak sen, men herrarna fortsatte att skaka på huvudet och beklagade sej över detta till varandra! - Med all rätt iofs tycker jag! Jag skulle också sagt till henne. Man gör inte så!

jag firar inte heller nationaldagen. Skulle kännas konstigt.Fast det inmte borde göra det. SOm du säger, man känner sej som värsta rasisten i sitt egna land när alla andra länder firar sina nationaldagar stort och pompigt!! Jag firar inte ens midsommar, jag dricker inte alkohol m.m..

Emma sa...

haha! Klockrent.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...