lördag 13 augusti 2011

Sista helgen

Så var den här. Lika plötsligt som varje år. Sista helgen innan jobbet börjar igen. Det är helt galet vad fort tiden går. I början av sommaren känns det som att det är en evighetslång semester. Himla mycket tid att inte göra nånting. Så flyger veckorna förbi och pang, är det start på höstterminen. I år trodde jag dessutom att det skulle kännas längre eftersom vi inte åkte iväg till New York som de två tidigare somrarna. Ack så fel jag hade. Det känns nästan som det gått snabbare!
Ni vet ju att jag gillar mitt jobb så det är inte därför det känns tungt att börja. Det är heller inte för att det snart är höst som jag känner så här. Jag gillar faktiskt hösten. Det blir lite kallare, vackra färger och luften blir klar och ren. Nej. Vemodet rullar in för att det är som en övergång. Det är dags att säga adjö till något, och hej till nåt annat, nåt nytt. Adjö till all den härliga sommaren med lediga dagar, soliga och varma månader, all grönska, sovmornar, jordgubbar, ljusa kvällar, sommarregn, sommarprogram på TV, solbränna och allt annat som hör sommaren till. Nu väntar vardagen och jag tror att i år är de ännu tyngre att vara tvungen att "se fram emot" vintern. De två tidigre vintrarna har varit extremt kalla och långa och det är ingenting jag ser fram emot. Faktum är att jag hellre skulle se en ovit jul detta år och gärna även nästa år. Kroppen är inte redo för en mörk, kall, snöig vinter till. Lite mer sol, lite mer värme skulle inte skada.


Igår var det väldigt kallt på golven hos oss och i natt var det till och med kallt i sovrummet. Jag vaknade av att jag frös med det vanliga jag brukar ha på mig. Ett tydligt tecken på att sommaren börjar dra sig tillbaka. Om ett par veckor kommer det att kännas bättre. Och ännu bättre i mars nån gång, när snön försvinner igen. Kanske skulle ta och börja åka skidor? Det har jag ju aldrig gjort förut och nu verkar det ju vara rejäla vintrar. Hmmm...jag drar mig till minnes en gång i skolan när jag var tolv och skulle åka varv på spåret i skogen. En liten backe uppenbarade sig. En backe på ca en meter och som planade ut. Ingen backe i egentlig mening alltså. Jag "flög" nedför backen och landade platt på magen med ben och armar, med stavar och skidor, spretandes som värsta Ganesha. De som kom bakom mig snubblade på mitt trassliga jag och flög all världens väg de också.
Jag återkommer om min kommande skidkarriär tror jag. Ingen brådska med skidor.

10 kommentarer:

Stef sa...

haha härligt! Ja men lite skidåkning kan nog piffa upp vintern tror jag! Jag har inte åkt på flera år men nog hade det varit urmysigt tror jag! kramar

Anonym sa...

Alltid lika vemodigt att säga hejdå till sommaren men hösten är ganska mysig, som tur är. :)
Vintern däremot, ja det är en helt annan historia. //Amy

Marina sa...

Hoppas det blir en fin och härlig höst (och vinter) här hemma! Jag rymmer ju som sagt ifrån detta nu!

Duktiga Tjejen sa...

Lycka till med nya terminen på måndag! Själv kom jag ju tillbaka från semesten den 5juli, hihi. Tog dock bara ut 12 dar + 3 dar komp. Jag ska åka utomlands i vinter, vet inte vart, men jag ska, och vips känns en lång och kall vinter inte lika skrämmande längre. Det värsta för mig blir kampen mot D-vitaminbristen, bara tanken på att bli så sjuk igen som sist ger mig kalla kårar... Håller på att undersöka om vitaminer osv hjälper... Annars gillar jag oxå hösten.

Sitter nu förövrigt i skärgårn på verandan i shorts och det är soligt och varmt, jippie!

Villa Frejas bokblogg sa...

Sista helgen även här. Det känns lite vemodigt. Men ska nog lösa sig till sist ändå.

Steel City Anna sa...

Jag förstår precis känslan!

Malin-Charlotta sa...

Jag tycker också om hösten med allt vad det bjuder på. Jag tänkte häromdagen när jag på jobbet gjorde upptäckten att solen kändes sådär "höstvarm" du vet.. inte "sommarvarm" utan "höstvarm.. Tankarna for som så att vi behöver alla årstider, vi behöver förändringarna för vår utvecklings skull. Årstiderna hjälper oss in i olika sinnesstämningar och vi får möjligheten med naturens hjälp att hitta saker hos oss själva. Lite nyfikenhet helt enkelt. Det hjälpte mig lite på vägen när jag tänkte på alla termobyxor och vantar..

Och vet du, jag ska ta upp min skidkarriär i vinter. Har inte åkt sen barnsben. Det ska bli riktigt kul. Kanske kommer du också stå på ett par skidor när tiden är mogen!

Hoppas du får en fin sista "semesterhelg" Önskar dig värme och kärlek med dina närmsta.

Elbe sa...

Nu blev jag sugen på skidåkning :)

Anonym sa...

Känner igen mig i din beskrivning. Sista helgen innan jobbstart även för mig. Men ingen jobbångest än iallafall. Får se på söndagkväll..

Trillingnöten sa...

Stef: Jag önskar att jag kunde åka. Än är det inte för sent. Få se hur många brutna ben det blir :)

Amy: Ja, vintern kan vi hoppa. Eller ha en månad bara :)

Marina: Lyckos!!

Duktiga: Det är bra att kunna sprida ut sin semester :) Det är väl det som är lite negativt med just läraryrket. Man är fast på sommaren. Visst finns det sportlov, men då är ju allt så himla dyrt istället...skönt att se framåt mot nåt spännande som en resa i vinter!

Husfrun. Det gör ju faktiskt det :)

Steel City: Skönt att vi är fler!

Malin_charlotta: Jag vet precis vad du menar med höstvarm. Jag känner samma sak. Luften är också annorlunda nu och det är för att det snart är höst. En underliggande kyla i det varma. Kanske därför som vemodet ligger nära?

Elbe: haha, hoppas du är bättre än jag :)

cinnamon: Ja, söndagkväll när man inser att det är dags att gå upp tidigt dagen efter...gah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...