tisdag 6 september 2011

Samtal med far

Så. Den där bilen jag har ni vet. Den som jag kallar Bättan, men som egentligen borde heta Christine (efter Stephen Kings roman)...Den hade några smärre problem igen. Först var det att ena ljuddämparen hade avvikit (det finns två vet jag nu). Vart den tog vägen kan jag inte ens spekulera i. Den ligger väl och trycker i nåt dike nånstans med en navkapsel eller två. I helgen såg jag att resten av avgasröret buktade nedåt mot marken och snackade med pappa på en gång. Vi sågs på en parkering i stan. Han låg under bilen och grejade och fick loss resten också. Bilen var alltså utan ljuddämpare helt och hållet och hördes lätt runt två kvarter när den kom farande. Jag åkte till jobbet i måndags och funderade seriöst på att ställa bilen på jobbet och ta tåget hem. Så illa var (o)ljudet.
Pappa kom helt oväntat på måndag eftermiddag och hämtade skrället för att kolla på det. Det finns tydligen  inget sånt att köpa till min skothög längre så man måste modifiera och bygga själv. Kan ju ta dagar menar jag. På kvällen regnade det och på morgonen regnade det fortfarande. Jag var redo att ta paraplyet och åka tåg till jobbet. Då, kvart över sex, som ett mirakel ringer pappa och berättar att det är klart! Åh, vad glad jag blev. Han hade legat ute sex timmar i regnet till efter midnatt och fixat bilen! Jisses liksom. Vi la på. Sen får jag ett sms av pappa. Mina föräldrar är helt inne. Vi sms:ar konstant alltså.
"Hr hittat ett tanklock men glömde sätta dit det". Jo, jag är ju av den klantiga dottersorten och råkade lägga det ganska nya tanklocket på taket och köra iväg. Skitgrejen ramlade av i typ 40 km/h och gick sönder. Det andra tanklocket jag hade gick aldrig sönder i de hastigheterna (jao, kanske hände en eller två gånger att tanklocket glömdes kvar). Ett nytt till vår bil kostar 300kr. Apdyrt. När jag fick pappas sms blev jag ästan tårögd av glädje. Så många goda nyheter! Så jag skriver tillbaka "Wow. Du är Gud!"
Ni vet när man är så där salig av glädje. Jag får till svar "Jag äger". What liksom? Hur gammal är pappa egentligen? 18?
När jag sedan kört bilen skickar jag ett till sms "Den är som en dröm att köra!" Pappa svarar: "Det är ju en Opel." Värsta komikern klockan sju på morgonen! Det är mer än jag lyckas uppbåda emellanåt.
Nu kör jag alltså min tysta fina skrotbil igen och det är fantastisk!

13 kommentarer:

Jojjo sa...

Fin pappa du har. Föräldrar är allt bra! Skulle dock troligen svimma av chock om min pappa skrev att han ägde, haha

Johanna sa...

Haha, hata bilkrångel, men ÄLSKAR när föräldrar kör såna där "fräcka uttryck" på sms. Min mamma har sms:ade "love ya", skrattade mycket länge.

Emmas Bokhylla sa...

Ah, vad lackert! Nu fick du mig att langta efter min pappa!

Och det dar med tanklocket - har i Tanzania har alla besinmackar personal som ar ansvariga for att ta betalt coh fylla pa bensin, man behover inte ens kliva ur bilen. vilket har gjort mig till en lat javal och nar jg flyttar hem till sverige sa kommer jag nog ocksa glomma tanklocket, det forsta jag gor! :-)

Marina sa...

Ta väl hand om den pappan :)

my sa...

Haha, klockrent! :) Vilken tur du har att ha en sån bra bilfixarpappa i närheten, inte minst eftersom du verkar vara innehavare av the car from hell.

Du kanske ska skaffa något slags mojäng som håller kvar tanklocket när du tankar. Typ som en sånn snodd man kan sätta fast nappar, eller vantar i barnkläder med...fast för tanklock. :)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Härligt att du gillar din skrothög till bil! =)

iaz sa...

Det är det jag alltid har tyckt, din pappa är en riktig toppenpappa! Hälsa Johnny det =) Kram på re!!

ZtorZillen sa...

Haha! Min pappa använder också "jag äger", fast han vet inte HUR man ska använda det, så det är mycket komiskt att höra hur han försöker låta ung och cool!

Malin sa...

Härlig pappa du har. Hur skall du kunna flytta ifrån honom?

Stef sa...

Haha fick mig ett gott skratt när jag läste det här, vilken ung farsa du har ;)! Härligt att han fick bilen fixat, en riktig kämpe att mecka till långt in på natten! Vilken pappa du har! kramar

Camilla sa...

Härligt! Kan inte jag få låna din pappa bildoktorn ibland? Inga fel p åmin pappa, men han är inte bildoktor.

Anneli Stålberg sa...

Härligt! :)

Martina sa...

Man kanske skulle kunna få låna din pappa lite då och då? Jag menar om han känner för att pilla med bil så har vi en audi från 04 som borde rustas upp lite. Den är totalt slutkörd, ytterligare en nackdel med att han pendlar upp till 4 timmar om dagen till jobbet....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...