onsdag 4 januari 2012

La Dolce Vita är så gott som över

Sista lediga dagen för den här gången. Imorgon börjar jag jobba igen och jobbar torsdag och fredag. Fredag? kanske ni tänker, men det är ju en röd dag? Visserligen, men nu är jobbet "självvalt". Jag och kollegan kom överens om att jobba på fredag för att hinna planera kommande termin. Det blir lite förändringar med schema och jag kommer att lämna över ansvaret för matematik i min klass till henne. Jag, å andra sidan, kommer att ta över engelska i hennes klass (åk 4-6). Tack och lov! Matte är liksom inte min grej. Verkligen inte. Engelska passar mig flera snäpp bättre. Det krävs lite planering mellan oss kollegor och därför åker vi in på fredag. Istället kommer vi att gå två extra dagar efter sommarlovets början och det tycker jag är en bra deal. Istället för att jobba FEM dagar efter att eleverna slutat för sommaren, jobbar vi TRE. Det känns ganska skönt att se fram emot tycker jag.

Gårdagen var riktigt mysig. Jag och dottern gick ut en sväng till parken där vi matade galna änder. Vi hade med oss en ansenlig mängd gammalt bröd som vi gav till dem. Det var fullt med änder vid dammen och vissa var riktigt fräcka och försökte knycka en bit ur dotterns hand! Efter det tog vi en sväng på stan och handlade. Vi hade tur att det inte regnade för senare började det ösa ner. Och öser gör det fortfarande faktiskt. Det enda jag kan tänka på är att allt regn faktiskt skulle kunnat vara SNÖ. Tack och lov är det inte det, utan "bara" regn.
Nu ska jag njuta av min sista lediga dag! 

11 kommentarer:

Sara sa...

Fast lite snö har det allt kommit och det kommer nog mer ikväll om man ska tro på vädret.
Låter dock skönt att få börja sommarlovet lite tidigare. Själv börjar jag inte jobba förrän på måndag, vilket känns gudomligt skönt! Men eftersom även jag är lärare så sitter jag här hemma och jobbar lite även på lovet. :( Jaja, sommarlovet är snart här.
Ha en fin sista ledig dag!

P.S. min blogg ligger nere för tillfället...förhoppningsvis är den på väg tillbaka denna vecka.

Villa Frejas bokblogg sa...

När det gäller en sån sak kan det vara riktigt värt att gå in och jobba en röd dag. Tror ert upplägg kommer att bli kanon.

Västgötskan sa...

När du skrev "galna änder" tänkte jag på typ filmen "fåglarna". He he! :-)

Duktiga Tjejen sa...

Låter som SMARTA änder, inte galna och fräcka.. ;)

Önskar dig en fin sista dag! Snart är det sportlov, påsklov och sommarlov igen. Tiden går så sjuukt fort.

Unknown sa...

Helt klart en toppenplan. Man vill alltid komma ifrån tidigare när det är dags för sommaruppehåll. Ju fler dagar sommar desto mer nedvarvning hinner man med. Det tar ju alltid en liten stund att komma in i det lugna lunket efter ett intensivt läsår. Smart tycker jag.

Malin sa...

Här började barnen skolan igår till alla föräldrars förtjusning;) Det är svårt för de som arbetar när barnen är lediga eftersom de har så få semesterdagar att ta ifrån. Januari bjuder ändå på en hel del lediga dagar från skolan för oss.
Kul att du skall ta över engelskan och slipper matten! Kan tänka mig att barn i den åldern både är ganska motiverade att lära sig mer och redan kan en hel del från TV och videospel.

ZtorZillen sa...

men va smart att ni kunde byta ämnen då! Måste ju vara roligare att både undervisa i det man gillar och att barnen säkerligen märker skillnad när läraren är mera på å framåt! Hejja er!

Saltistjejen sa...

Perfekt när ni kan planera sådär sinsemellan och göra det bättre för både er och för eleverna! Ingen gynnas av att en lärare undervisar i ett ämne han eller hon inte gillar själv. Och engelska låter ju perfekt för dig att lära ut!!! Kanske kan din man komma till skolan en dag också så de får höra amerikansk engelska från en "riktig" person (inte bara filmer och sånger). För i Sverige lär man väl fortfarande ut brittisk engelska gissar jag? Det var iallafall den engelska jag minns från skolan. Och det ställde till lite småproblem för mig när vi flyttade hit hahahaa! Vissa brittiska ord fattar inte amerikaner har jag förstått. Och jag trodde att jag pratade engelska och fattade inte att DE inte förstod mina engelska ord! ;-) Nu tänker jag direkt om amerikaner inte förstår mina ord att jag kanske använder ngt brittiskt ord och försöker ändra det. :-)
KRAM!

Linda sa...

Hahaha så mysigt det låter med änderna! Går det bra med träningen?

Anneli Stålberg sa...

Njut på, snart börjar ett helt nytt arbetsår.

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Såna deals är bra, det gillar vi!!
Du har möjligens ingen lärare där som vill upp till vackra nordnorge o jobba minst 6 månader??!!
Ha en toppen vecka, Klem Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...