måndag 9 april 2012

Insikter och (framtids) - utsikter

Lugnet före stormen. Sista dagen av påskledigheten är här och den är väl inte direkt välkommen. Trots att jag för det mesta älskar mitt jobb väldigt mycket har jag insett under den här ledigheten att jag skulle passa väldigt bra som lyxig hemmafru.Givetvis med mycket pengar. Att vakna av sig själv (eller av en kramsugen liten dotter) senare än klockan 05, äta frukost i lugn och ro, surfa lite på datorn, kanske plocka undan lite, träffa nån på stan, se på film mitt på dan bara för att man kan, träna när man vill, studera en spännande kurs utan att vara stressad, gå på promenad och upptäcka vårtecken... 


Jag måste säga att jag nog inte skulle klaga om jag fick leva så här ett år eller två. Kanske skulle rynkorna försvinna igen och håret återfå sin gamla färg istället för grått?
Sen, efter nåt år, tror jag att det skulle vara skönt att jobba lite. Kanske.


11 kommentarer:

Marina sa...

Hm...en del av det där lät lite bekant...;)

Min plats i solen sa...

Låter inte dumt alls och jag tror att du skulle njuta till max. Men jag tror också att du efter ett tag skulle bli lite rastlös. Du är en "doer". En av de där som brinner och har så mycket inom dig som måste komma ut. Men livet behöver ju inte vara antingen eller hela tiden. Under olika faser i vårt liv behöver vi och vår familj olika saker. Och jag tror fullt och fast på att varje familj och människa är fullt kapabel att bestämma vad de behöver själva. Oavsett om det är att vara hemmafru/man, arbeta deltid eller heltid eller alla varianterna under olika perioder. Var och en gör det som passar deras livssituation bäst här och nu och utan att behöva rättfärdiga det för någon annan. I Sverige har vi en viss tendens att tala om för andra hur de ska leva sina liv. Allamåstegöralika-syndromet. Trist tycker jag. Vad hände med att respektera varandra där?

Njut av dn lediga dag vännen och ha en bra dag på jobbet i morgon. :)

Kram Lotta

Västgötskan sa...

Säger som dig; för det allra mesta hade det varit skönt att vara hemmafru! Kanske man kan vinna mycket pengar och jobba 25 %...? ;-D

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag tror inte att jag hade trivts en längre stund som lyxhustru faktiskt. Behöver utmaningar och sväng-om i livet. Men ett litet tag så :)

Katarina sa...

Att få bestämma över sin tid är lyx och skönt... Kram

Steel City Anna sa...

Låter härligt!

ZtorZillen sa...

Tror vi i väst lägger ner alldeles för mycket energi på våra jobb! Att inte vara nöjda, att jobba skiten av oss osv osv. Kanske skulle det vara smart att införa lite mer "husfru" i våra liv?

Saltistjejen sa...

Du är nog inte ensam.... :-)
Själv har jag ju all "ledig" tid i världen, men som arbetslös är det verkligen ingen "gåva". Jag har nog fått ett gäng gråa hår jag med för att jag går runt och oroar mig så mycket över framtiden och över att pengarna inte ska räcka... :-( Men jag försöker samtidigt att ta vara på just ATT jag har tid att göra lite vad jag vill med. och att försöka tänka positivt för i grund och botten är jag en positiv person. Fast det här med att ta vara på tiden kan vara klurigt för oftast hamnar jag framför datorn i mina försök att leta jobb... och kan bli sittande där nästan hela dagen. Det är verkligen ingen klyscha detta att det nästan är som ett heltidsjobb att söka jobb...
Skönt att ni haft en fin påsk iallafalll!! Vi har haft en riktigt bra påskhelg, men idag är det ju vanlig måndag här så påskhelgen har mer varit som en vanlig helg men med påskrelaterade aktiviteter. :-)
Kramar!!

Emma sa...

Låter härligt ett tag. Kanske blir det så ett tag i NY? Men sen vill man bli en del av ett sammanhang utanför hem och barn...

Mysig helg ni ser ut att ha haft

Anneli Stålberg sa...

Det låter verkligen härligt! :)

Duktiga Tjejen sa...

Jag har själv planer på att leva så ett år eller två om några år. Faktiskt :) Planen är att killen får utomlandstjänst och då dubbel lön. Yey! Han är anmäld, men vi får se om det verkligen blir av... De har dragit in denna grej flera gånger tidigare.

Vill liksom bara testa EN gång i mitt liv. Kanske volontära lite, skriva en till bok, skaffa mig drömkroppen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...