onsdag 5 december 2012

Det här med säkerhet

Det som slog mig här i New York är det här med säkerhet. Jag tycker ibland att Sverige tar priset med alla extrema kurser man måste gå för att ens få körkort till exempel. Säkerhet framför allt! Bilbarnstol tills man är 18 år typ och massa annat...Fast nu tänker jag helt om. Här är det oerhört fokus på säkerhet av alla slag. Jag tror att det grundar sig i att det alltid finns en risk för stämning om det sker en olycka. Kommer ni ihåg kvinnan som stämde McDonalds eftersom hon brände sig på deras kaffe? Hur kunde hon glömma att kaffet kokas? Jag vet inte. Hon fick i alla fall en nätt summa pengar för sin brända tunga. Här kommer lite exempel på säkerhetsförfaranden:

Crossing guard vid skolor. DET gillar jag väldigt mycket. 
Vid dotterns skola byggs det om tak, därav byggnadsställningarna. Och visst ska man linda in stålpelarna i nåt mjukt. Ifall att. 

De rostiga spikarna glömde man bort ändå. Typiskt. 

Jag har ingen aning om varför den där orangea konen är där, men det är säkert nåt "farligt" i närheten. 

Varje lekpark har mjuka "golv", sand duger inte. På min tid var det grus. Och ibland till och med asfalt. Jag är ganska normal ändå. För det mesta. 

Överallt ser man också dessa boxar. Befinner man sig i omedelbar fara kan man tillkalla polis och brandkår via dessa lådor. Ganska bra kanske?
 
Jag har verkligen inget emot säkerhet. Det är bra på alla sätt. Men när en bibliotekarie varnar två lugnt lekande barn att de kan ramla och slå i skallen i nåt lågt plastbord? Lite magstarkt för mig...
Man kan tyvärr inte linda in världen i bomull. Även om man, speciellt som förälder, gärna vill skydda sig från allt ont och illagörande...



8 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag tror säkerhetstänket är annorlunda här jmfrt med Sverige mycket för att man är mer "oskyddad" som individ här. OM du t ex skadar dig allvarligt är det mycket stor sannolikhet att du faktiskt blir av med jobbet och kanske inte alls kan få den hjälp som det svenska samhället (ännu) kan ge sina medborgare. Det räcker ju att man te inte har ngn (eller en dålig) sjukförsäkring och så kan man gå i personlig konkurs. Om man nu ska hårddra det. men jag tror verkligen att det här överdrivna säkerhetstänket byggger en del på detta. Samtidigt som svenskar ändå till ännu större del är trygghetsnarkomaner vad gäller vissa saker. Olika kulturer, förutsättningar och samhällen helt enkelt. :-)

Monica sa...

Att ha vakter vid övergångsställen tycker jag är jättebra, särskilt för skolbarnen, det borde vi införa också. Asfalterade lekplatser, ja det minns jag, undrar om det inte är så än? Det är väl för att inga hinder ska finnas för de små trehjulingarna men inte så mjukt att leka på precis. En sandlåda intill brukar ju finnas som tur är och en gräsplätt.

Mrs Clapper sa...

Det där med inlindade stolpar låter bra tycker jag personligen! :D Been there, done that liksom...
Och knapparna där man kan tillkalla hjälp, visst i princip har väl alla mobil nu, men en väldigt bra lösning!
De där mjuka golven på lekplatserna har de börjat med här också. Gillar studset! :D

Anna Granström sa...

åh, gillar sånna här inlägg!

Mjuk mark har vi här också, det är rätt smart. OCh jag var skolpolis som liten, det var kul. Tror annars mycket grundar sig i just risk för stämning som du skriver.

iaz sa...

Gillar verkligen vakten vid övergångsställena, det finns ju så många arbetslösa i Sverige som skulle kunna utföra sådana jobb iaf =) Ibland borde Sverige ta efter lite mer från USA ;) Och ibland tvärtom förstås ;) Kram på re!

ZtorZillen sa...

Wow! Det där med mjuk "mark" vid lekplatser verkar komma till Sverige också. Hur är det att gå på då? Är det bra, vad tycker du som mamma? Tycker det är bra med hög säkerhet runt barnen i skolan! Det där med trafikvakten gillar jag skarpt!

Freedomtravel sa...

Jag har alltid trott att Sverige var extrema när det gäller det här, men när jag läser bloggar förstår jag att det ibland är värre utomlands...

Ida sa...

Du glömde att säga att alla lekplatser naturligtvis omges av ett staket! Så är det i alla fall här i Toronto. Min låg & mellanstadieskola hemma i sverige låg bredvid en skog & genade man genom den kom man till Lycksele djurpark & med gena menar jag "gå genom skogen en bra bit & klättra in & ut ur älghagen. Liiite annorlunda säkerhetspådrag här än vad jag är van vid alltså. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...