torsdag 20 december 2012

Nymodigheter

Jag ska erkänna att jag älskar teknik - när den är som bäst. Jag är inte rädd för vad tekniken har att erbjuda. I alla fall inte so far. En gammal moster till mig brukade säga att "det där internettet kommer att bli vår undergång". Fast det tror inte jag. Jag är teknikfreak, helt enkelt. Speciellt när det gör att min vardag underlättas. Som detta:


En maskin som finns på en lokal affär. Man kan skicka sina bilder från telefonen via bluetooth (tar SEKUNDER) och få de utskrivna på nån minut. Seriöst. Helt utan hjälp från personal. Tada! Minuter mina vänner!

Det finns också självscanning på många ställen and I love it! Jag hatar nämligen att stå i kö. Jag känner enorm press att stå där och vänta. Dels blir jag irriterad på folk framför. I know, det är nåt jag måste arbeta på. Jag lovar, jag försöker verkligen att tänka positiva tankar, men det går inte. Småprat mellan den som står framför mig och kassören, nej tack. Låt mig komma fram och betala (men jag småpratar gärna själv ibland med kassörskan...erm...dålig ekvation det där. Men så är jag inte så bra på matte heller).
Och folk bakom mig stressar också. Nä, självscanning ska det vara. Snabbt. In och ut bara. Och så slipper man småpratet om man inte vill. Ibland är man bara inte på humör.

En nymodighet för New Yorkers är dessa:


Jag vet! Hur länge har inte vi haft dem i Sverige? Jag kommer då inte ihåg nåt annat. Men i olika delar av stan har det blivit lite dålig stämning kring dessa. Vadå, gå och betala i en automat med kort och kontanter och ta en lapp och sätta i bilen? Hur obekvämt som helst!
Dessa hade de förr:

Nä, jämna mynt är ju SÅ mycket bättre? Hallå. Jag är värsta kortfanatikern och har typ aldrig kontanter. Bojkottar alla affärer som INTE tar kort. Välkommen till det nya milleniumet säger jag bara. 

Något som jag dock är ganska tveksam till är detta:

Små TV-apparater vid bensinpumparna som visar reklam? Som om man inte får nog av reklam från TV hemma, radio, mobil, väggar, pelare? Nä. Så mycket älskar jag inte nymodigheter att jag under den minut jag tankar bilen också får tillgång till reklamfilmer...

3 kommentarer:

Marina sa...

Nja...utan att kallas bakåtsträvare, så skulle jag nog vilja säga, teknik är jättebra - till viss gräns!

Anna Granström sa...

Sånna här inlägg är så roliga! Love it. Och jag vill också ha en sån fotoautomat i närheten ju! Reklam vid bensinpumpen? haha!

Förresten tycker jag att de gamla automaterna i USA är så jobbiga...Fast egentligen är de ju smarta och säkert mer miljövänliga. Dessutom behöver man inte gå i onödan för att hitta en automat (väldigt jobbigt vid BVC tex).

Camilla sa...

Kul att läsa dina betraktelser och jämförelser mellan Sverige och ditt nya land.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...