torsdag 10 januari 2013

Halva min måne

Nu äntligen kommer min recension av "Halva min måne" som Anna Granström skrivit. Ni kan läsa hennes blogg HÄR. Jag köpte den när jag var till Sverige i augusti och läste den på planet hem. Tyvärr fattades en hel del sidor i mitten av boken, men det fixade Anna! Ganska på stört skickade hon en ny fräsch bok med alla sidor där de skulle vara - till USA! DET är service tycker jag!

Boken är en ung-vuxen bok och handlar om Ida som reser till Puerto Rico och träffar Luis. De inleder ett förhållande och Ida beslutar att flytta till Puerto Rico i hopp om att Luis är hennes drömmars man. Till en början verkar det onekligen så, men bit för bit inser Ida att Luis är allt annat än en drömprins. Han må ha ett gott hjärta, men han har också ett drogberoende som tär på deras förhållande. Ida är till en början inte medveten om detta, men sakta anar hon att saker inte står rätt till. Man får följa Idas inre resa från ung och naiv till mogen och något ärrad av de erfarenheter hon upplever med Luis. Livet blir inte detsamma.


Jag tyckte mycket om boken. Speciellt tyckte jag om det sättet Anna målar med orden. Hon får tydligt fram miljöer, karaktärer och känslor så till den grad att man känner att man ÄR där, man upplever det Ida upplever. Det är en bok som griper tag och ämnet är ständigt aktuellt. Om man inte känner igen sig i "medberoende" och droger, kan man känna igen sig i att vara i ett främmande land ensam eller att falla huvudstupa för någon. Det finns något för alla. Det jag också gillar är att man ser hur Ida förändras under resans gång, precis som sker i verkliga livet. Man färgas av sina erfarenheter och utvecklas, vilket Anna lyckas förmedla riktigt bra. Sen att omslaget är riktigt vackert skadar heller inte. Man dras till boken rent visuellt.

Det enda "negativa" som jag fann var att jag tyckte att tidsuppfattningen var något oklar. Ibland var jag osäker på om det gått en vecka, en månad eller ett år i Idas berättelse.

Jag tycker att boken var riktigt bra och intressant och jag kommer absolut att läsa Annas nästa bok - för en "nästa bok" hoppas jag kommer snart!

Köp boken på Anna blogg eller Adlibris, Bokus

5 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag tyckte också jättemycket om den här boken. Och som du säger, språket är målande. Jag rekommenderar!

Marina sa...

Spännande. Kan nog vara värd att prova, alltid spännande med nya författarbekantskaper.

Anna Granström sa...

Nämen TACK! Vilken trevlig överraskning att hitta denna recension. Vad glad jag blir!

Dumma tryckeri som gjort fel i en massa böcker genom att missa sidor... irriterande!

kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Visst är den bra?! Älskar den och ser också fram emot hennes nästa bok.

Johanna sa...

Kul! Jag har också köpt den men inte hunnit läsa den än, ser fram emot att göra det.

Sjukt irriterande med sidorna, förstår verkligen att Anna stör sig! Sådär får det ju inte gå till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...