torsdag 18 april 2013

Kulturella skillnader

När jag kom hit till NYC för första gången 2005, var det mycket, mycket nytt att lära sig. Till stor del är man kanske familjär med amerikansk kultur. TV, filmer och sånt gör faktiskt sitt. Men, de kan knappast lära ut allt, eller hur det faktiskt är att leva här.

Något som jag fann mycket konstigt när jag kom hit var alla dessa sugrör! Varje gång jag köpte en flaska med dricka eller vatten i en kiosk eller deli, medföljde ett packeterat sugrör. Helt automatiskt. Likaså på restauranger. Ett glas med dricka eller vatten och så ett sugrör bredvid. Packeterat i papper för att öppnas av användaren själv. Mycket mystiskt tyckte jag som svenne då.

Sakta, men säkert har jag förstått varför dessa sugrör envisas med att serveras. Det är en väldigt stor diskussion om bakterier här. Man använder desinfektionssprayer, antibakteriell handtvål/kräm, påtalar hela tiden om hur viktigt det är att tvätta händer och att desinfektera det man kan desinfektera helt enkelt. Köper man en burk med läsk, hur många har inte hunnit ta på den innan den når kunden? Den packas och flyttas över halva landet för att sedan hamna i dina händer. Att sedan köpa den, öppna och dricka direkt hur burken, hur hygienskt är det. Egentligen? Samma sak med glas på restaurang. Visserligen är de säkert nytvättade, men personalen förflyttar glasen med sina händer hit och dit och fyller på vatten etc, innan den når ditt bord. Att ha sugrör utan "förpackning" är inte att tala om. Det finns ju i Sverige när man går på snabbmatsrestaurang t ex. De ligger i nån låda och så plockar man på sig så många man vill ha.

Till viss del förstår jag bakterietänket. Även om jag ibland kan tycka att det går lite väl långt...Jag menar, lite tvål och vatten räcker också ganska långt. Man behöver inte desinfektera hej vilt!

4 kommentarer:

Casa Annika sa...

Åh, vad jag gillar sådana här inlägg!Hade ingen aning om att de håller på med sugrör därborta. Kul! Själv tror jag att det är bra att utstättas för bakterier, tror att man håller sig friskare då. Att man härdas liksom.

Freedomtravel sa...

Intressant inlägg! Självklart kan man utsättas för bakterier här och där, men jag föredrar nog ändå att inte bli för nervös. Om man börjar tänka för mycket kan man ju börja föreställa sig bakterier överallt. Det känns lite jobbigt... Nej, jag tänker att jag härdas med lite bakterier här och där ;)

Marina sa...

...och tänk vad många onödiga förpackningar som går åt till alla sugrör som finns i varsin liten "påse"...

Villa Frejas bokblogg sa...

Nej, då rubbar man väl tillslut kroppens egna immunförsvar. Men visst, när man tänker efter är det nog rätt äckligt att dricka direkt ur burken som andra kladdat på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...