måndag 15 april 2013

Lunch, lunch, lunch

Hemma i Sverige är vi vana vid att knappt behöva tänka på skollunchen för barnen i skolan. Och tänker man på skollunchen är det oftast att den är tråkig, oätlig, trist, äcklig och många andra negativa adjektiv efter det. Faktum är att jag själv klagade på skolmaten ända upp på gymnasiet. Jag åt den, så klart, men inte med mycket nöje. Dock ändrades min uppfattning när jag sedan började på universitetet. Tänk vad skolmaten var god ändå! Och helt gratis! På universitetet kastades man ut i verkligheten. Lunch kostar pengar! Vill man inte lägga ut den summan, får man vackert packa egen lunch att ta med och värma upp. Dessutom saknade jag klassiker som fiskpinnar med remouladsås, pizzan, pannkakan (den pannkaka som inte smakade alls som någon annan pannkaka man ätit) och till och med de trista potatisbullarna med lingonsylt. Än idag kan jag faktiskt sakna skolmaten. För övrigt var det nästan samma mat under mina 12 år på grundskola och gymnasium.

Här i USA är det en helt annan femma. Vill man ha skollunch kostar det pengar. Vad den kostar beror ofta på vilken inkomst man har, vilket är positivt. Inte bara att den kostar pengar, VAD som serveras är också tämligen oklart och skiljer sig drastiskt från skola till skola, stat till stat, stad till stad, kommun till kommun. Vissa skolor serverar hyfsat bra mat, andra mest den sämre versionen av fast food. Pommes frites räknas till och med som grönsak!
N med sin lunch box vari vi lägger lunchen.

Vill man inte betala maten eller känner för att utsätta sitt barn för vad som än må komma ur skolbespisningen, får man gott packa sina barns lunch själv. Det är det vi gör. Samma problem som när man ska laga middag varje dag, VAD TUSAN SKA MAN LAGA TILL? Nu känns det som om man packar samma lunch varje dag (det gör man ju inte! men det känns så)...
Dessutom ska den vara lätt att äta, det är bara en viss tid de har på sig att äta, och den ska hålla utan kylning i fyra-fem timmar. Nu har jag en frozzy pack i fall att man vill packa nåt som måste kylas. Det är praktiskt!

Ofta blir det en smörgås med grönsaker och frukt sidan, pannkaka med sylt och frukt, matig sallad, pastasallad...idag bakar jag matmuffins för första gången. Vi får se imorgon om det blir lyckat eller inte. Det är svårt att veta innan man provat!

10 kommentarer:

Camilla sa...

Ja, visst är vi bortskämda i Sverige. Förstår att det är svårt att hitta på och variera lunchen. Det är tillräckligt svårt när man lagar o äter hemma.
Jag kom att tänka på wraps ( har dju säkert redan gjort) som kan varieras en del.

Maria sa...

Usch så skrämmande att de ser pommes som en grönsak!! Såg igår Dokument Infrån som handlade om socker. Vilket gift det verkligen kan vara. MÅnga klipp var från USA och hur dyrt det är med bra mat. En barnfamilj var i en affär men hade inte råd att köpa grönsaker/frukt, istället åkte genom typ McDonalds och köpte maten. SÅ snett ju!!
Just detta med att ta med mat kan ju blir bra luncher. Svårt kanske med fantasin om hon inte kan värma maten. Det är ju lite som på sommaren när man åker på strandutflykter, pannkakor, pastasallader & matiga mackor.
Finns ju mattermosar som håller ganska ok värme.
Spännande att höra om ditt nya hemland!!
=)

Villa Frejas bokblogg sa...

Fy så jobbigt. Som sagt, man har ju nog så jobbigt med att hitta på enkla, snabblagade, goda och nyttiga middagar.

Karin sa...

Gå in på www.laptoplunches.com, där hittar du "365 Lunches", så några tips hittar du nog. Sedan kan du klicka på en länk uppe till höger på sidan, så får du nyhetsbrev med bra tips. :-) Karin.

Marina sa...

Pommes frites som grönsak...tja, potatis är det ju...;)

Mrs Clapper sa...

Aha! Jag kan alltså äta chips med gott samvete?! God bless America! :D

Casa Annika sa...

Intressant! I Spanien måste man också betala för maten, och den är rätt dyr faktiskt. Så de flesta ungar äter hemma efter skolan. Har med en smörgås eller så till mitt-på-dagen-rasten.
Jag har alltid gillat skolmaten och saknar den ibland. Älskade den stekta panerade fisken och hamburgarna. Det är, som du säger, först efter skoltiden som man verkligen förstår vilken lyx det är att få mat gratis i skolan.
Bra med den större texten! Jag ser mycket bättre nu!

iaz sa...

Lunch ser man verkligen som en självklarhet i Sverige, att barnen får i skolan. Svårt att komma på en massa bra luncher, särskilt som de inte kan hållas kylda helt hela fm...Kämpa på =) Kram!

Malin sa...

På mina barns skola (liten privat skola) måste barnen ha med lunch OCH mellanmål. Man har ingen tillgång till kyl eller micro. Jag lägger i fryspak och för det mesta blir det macka eller bagel, bär, granolabar, russin och något kex. Till mellanmål blir det banan eller liknande. De måste ha vatten med sig och helst inte juice, men ibland har de det ändå. På fredagar kan man köpa pizza (en fundraiser för de äldre barnen). Då brukar de få köpa en slice var. De flesta föräldrarna är väldigt måna om vad barnen äter på skolan, så många äter te x seaweed som snack och mycket frukt och grönsaker. En del är duktiga och gör bentobox till sitt barn. Det klarar jag inte av. Googla och se;)
http://www.parentmap.com/article/20-great-lunch-box-ideas-for-kids

Anna Granström sa...

Hörde även att pizza med ost uppfyller kvoten för dagligt intag av grönsak, eftersom den har tomatsås. Det måste väl en skröna?! Fast jag blir osäker...

Vi hade faktiskt äcklig mat när jag var liten. Mattanter som slevade upp lappskojs och man var tvungen att äta upp för att lämna skolmatsalen. Jag böev vegetarian för att jag höll på att spy. När jag vikade som högstadielärare i Spanska typ 2003 var det en helt annan femma - shit vilken mat de fick! Olika rätter att välja mellan. Sallad. Dryck. Bröd. MJUKT bröd! Det fick aldrig vi. Vi hade alltid bara en rätt. På högstadiet tror jag att vi fick ta själva, då var det bättre. Förstår poängen ändå - vi ÄR bortskämda här. Jag är glad över skatten vi betalar som går till detta. Vet därmed inte om jag ska kalla saker för "gratis" här. Vi betalar ju solidariskt för det genom massor med skatt

Ps. VAD kostar maten om ni inte skulle laga?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...