lördag 27 april 2013

Patriotism

Ibland händer det att vi beställer pizza till middag. Amerikanska pizzor är inte direkt som svenska. Många här gillar "plain pizza", man skulle kunna likställa den med exempelvis "Margarita" hemma i Svedala. I princip botten med tomatsås och ost. Här brukar det dock vara mycket mer ost än hemma. En annan klassiker här är "pepperoni pizza".

Pepperoni
Det är väl som en kryddig korv? skulle jag tro. Jag gillar det i alla fall. Men jag saknar min "Ciao ciao" med bearnaisesås, eller andra knasiga kombinationer som "kebabpizza". Man får liksom två för en!

Häromdagen när vi beställde pizza vi fick denna kartong till:


En kartong med amerikanska flaggan, örnen- symbolen för amerika och texten "Land of the free - home of the brave".
En vanlig syn här faktiskt. Amerikanska flaggor, patriotism...

Kan ni tänka er en pizzakartong med svenska flaggan, kanske en tiger och nåt i stil med "En svensk tiger"? Inte lika hot kanske?

3 kommentarer:

Madeleine i USA sa...

Det skulle kännas väldigt knepigt..!

Emma sa...

Jag har rest rätt mycket och det är nog USA som toppar min patriotismlista tillsammans med ett gäng diktaturer och en och annan förtryckt nation. å andra sidan ligger Sverige på botten där det är väldigt fult att överdriva SVERIGE-ivrandet. I Spanien är det olika. I Katalonien t.ex. är det helt ok att skylta med den katalanska flaggan - men viftar man med den spanska symboliserar man i stort sett att man är fascist. i alla fall anti-katalan. Så är det förstås inte i exempelvis Madrid. så man ska vara försiktig med vilken flagga man viftar... I USA ¸ar det enkelt: hur ofta du vill, när du vill, var stolt: var American. Gott med PIzzA förresten!

Jojjo sa...

Framför allt skulle det väl ses som rasistiskt, att ha en svensk flagga på pizzakartongen?! Förstår att du saknar svensk pizza, amerikansk är ju inte ens i närheten...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...