måndag 20 maj 2013

Underliga ting

Något som fascinerat mig väldigt länge, ända sedan jag kom hit till USA för första gången 2005, är amerikanernas förtjusning i heltäckningsmattor. Det är väldigt populärt att ha heltäckningsmatta överallt. Visserligen är det väl en trend som beror på VAR man bor och NÄR huset/byggnaden uppfördes.

På det hotell som vi au-pairer fick bo på under vår första vecka, hade de heltäckningsmatta. I hallen och i rummen. De har helt klart en speciell lukt. Speciellt när det är fuktigt ute, som det är på sommaren, i kombination med air conditioner, som man är tvungen att ha för att överleva (i alla fall jag)...

Nu har jag börjat jobba hos en ny familj och de har just heltäckningsmatta i korridoren där de bor. I ett hyreshus alltså. Känns jätteskumt att gå på tycker jag och så har den där speciella lukten.

Något jag undrar. Blir det inte väldigt skitigt? Och väldigt svårt att få rent om man inte använder vatten och typ såpa? Hur ofta tvättas de egentligen? Det är ju inte bara att dra av med en våt mopp direkt. Någon slags dammsugare i alla fall och gärna en som tvättar med vatten...
Jag vet inte jag. Alla som har allergier måste ju slå bakut? Vad vet jag...kanske finns det en härlig uppsida med heltäckningsmatta också? 

Till exempel att man kan smyga på folk utan att de kan höra en...Bra för stalkers och krypskyttar...

Tagen från nätet

7 kommentarer:

Malin sa...

Visst är det trist? Ofta läggs det för att det inte finns ett riktigt golv under, bara cement eller plywood typ. Det är billigare än golv och fungerar väl till viss del som isolering. När vi flyttade in i vårt nuvarnade hus så var det matta överallt, men under fanns fina TRÄGOLV! Vi tog bort mattan och slipade golven efter några år. Jag vet att i vår stat måste en viss procent av golven ha mattor om man hyr ut oavsett om man har fina golv eller inte. Man kan ju hyra mattvättare i matbutiker, eller betala för en service. Vi hyr ibland för en heltäckningsmatta vi har i ett rum, men klart att det aldrig blir helt rent.

Ida sa...

Samma i Kanada - heltäckningsmatta verkar vara the shit. Vi har till & med heltäckningsmatta i sommarstugan! Alltså, vad kommande svärföräldrarna tänkte där vill jag inte ens spekulera i... men en härlig grogrund för muskiss har de ju definitivt bjudit på. Vi brukar hyra en mattrengörare (rug doctor: finns på järnaffärer & mataffärer här) & köra över mattan varje vår & höst. Man köper specifikt mattrengöringsmedel, häller i apparaten & drar den fram & tillbaka över mattan - det syns faktiskt skillnad på direkten! Fast, på sikt ska mattan bort... den ligger bara kvar för att det kostar så himla mycket att lägga trägolv!

Anna-Lena sa...

Jag har bott i USA under ett år och vi spenderar ganska mycket tid där då min svåger bor där.
Det är ju inte så fint med heltäckningamattor men jag tycker att oftast så är dom inte skitiga, åtminstone inte i hus, kanske är dom lite mer skitiga på allmänna platser.

Jag vet att i den familjen jag bodde så använde man ett slags pulver som man strör ut och sen dammsuger upp, det ska tydligen rengöra och parfymera.
Men jag kan nog hålla med om att det nog inte är så bra för allergiker...

Mrs Clapper sa...

Håller med... Och alla kemikalier! Usch och fy... nej riktiga golv och såpa tack!

Monica sa...

Det är ju mjukt att gå på:-). Det jag sett i England är att de tvättas ofta, i trappor varje vecka och det finns väldigt många olika sorter för olika miljöer, många har trägolv idag men i något rum heltäckningsmatta, är ju vanligt i Sverige också numera om man ska vara trendig;-). Det ska inte vara någon fara ur allergisynpunkt, folk har skitigt ändå på andra sätt som är värre:-). Och blir det större omfattning med smuts från djur eller så lägger folk in en ny, tycker det sker rätt ofta. Till en familj kom jag barfota i sandaletterna, bjöds direkt in till vardagsrummet som var som ett stort hav med ljus och en kritvit heltäckningsmatta som man sjönk ned i till vristen. Hur gör jag nu? Kunde ju inte gå in med skorna, barfota kändes inte rätt, men som tur var hade jag ett par strumpor i väskan:-) och tänkte förundrat, hur kan denna matta vara så gnistrande vit med alla gäster de har?

ZtorZillen sa...

Det där har jag sett i filmer också...så det är så i verklighetens USA också? Hm...varför?! Verkar så galet på något vis...

Villa Frejas bokblogg sa...

Det måste ju verkligen bli smutsigt när man går där med ytterskor dessutom. Fy så ohygieniskt och opraktiskt det verkar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...