torsdag 6 juni 2013

Starka kvinnor och poesi

På tunnelbanetågen här i New York kan man se diverse reklam för hur många saker som helst. Bland annat Gudrun Sjödén som öppnat en butik här, öl, parfym, mat...you name it. Det finns som reklam. Till och med fejkreklam som skojar med riktig reklam.

Det finaste jag ser på tågen är dock det som kallas "Poetry in motion". Det är posters med korta dikter av olika poeter och jag har upptäckt en hel massa fint under åren. Den dikt som fastnat det här året är denna av Mary Ruefle:


Nu syns texten inte så bra så jag skriver den under:

Voyager
I have become an orchid
washed in on the salt white beach.
Memory,
what can I make of it now
that might please you - 
this life, already wasted
and still strewn with miracles?

Från en stark kvinnlig poet till andra starka kvinnor.

Den här senaste veckan har jag fått fira tre fantastiska kvinnor i mitt liv på olika sätt. 

Förra veckan tog min kära vän S (och en av Ns gudmödrar) sin examen här i New York. Efter flera år med studier och arbete har hon äntligen avslutat sin bachelors. Det är ett otroligt arbete som ligger bakom och är jag så glad för hennes skull. Även om det betyder att hon förmodligen åker tillbaka till Tyskland i höst...

I onsdags tog min fantastiska vän C i Malmö sin examen och är nu färdig tandläkare! Vi träffades på Svenska Kyrkan i NY 2005 och blev bra vänner direkt. Jag har sett henne utvecklas från en lite smågalen tonåring (jag är några år äldre, var ganska gammal när jag åkte som au-pair) till en vuxen kvinna med utbildning. Vilken resa! Det har varit så roligt att följa och jag är så stolt!
Nu gäller det bara att hon gör ett bra jobb i höst så hon kan spara pengar och komma och hälsa på.

Idag tar min näst yngsta syster M examen från gymnasiet. Äntligen! Det har varit en brokig väg med många gupp och hål, men till slut hittade hon rätt och kämpade på ordentligt under de senaste tre åren! Hon har verkligen växt med uppgiften och jag är en stolt storasyster som nu ser på när hon tar steget ut i vuxenlivet! I höst väntar mer studier, något som jag inte riktigt förväntat mig förut, och det gör mig ännu stoltare! GRATTIS SYSTER! You did it!

Kärlek till alla starka kvinnor där ute!

4 kommentarer:

Marina sa...

Kul idé med dikterna på tunnelbanan!

Saltistjejen sa...

Underbart fin dikt! Jag gillar poesi men läser väldigt sällan dikter numer. Desto mer i tonåren då bl a Maria Wine var en stor favorit.
Och grattis till alla dina fina starka kvinnor!
Kram och ha nu en fin helg!

Villa Frejas bokblogg sa...

Å, grattis till alla starka fina kvinnor!

Monica sa...

Åh grattis till dig själv:-), också en stark kvinna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...