onsdag 23 oktober 2013

Vatten över huvudet?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, tro och göra egentligen. Ni kommer nog ihåg att jag pluggar så här på sidan av mammaledighet. Jag måste plugga för att få ihop mina kurser som fattas för att bli legitimerad lärare här i New York. Deadline är i slutet av april nästa år. Jag har läst två kurser hittills som är avslutade; Evolutionär medicin och Små barns samspel och utveckling.

En kurs är under bearbetning (första tentamen kommer på fredag); Evolutionär biologi. Och en börjar i november; Små barns tal och språkutveckling.

Dessutom har jag registrerat mig på tre kurser här i New York på ett amerikanskt college (online) som börjar på måndag. En av kurserna är Algebra. Matte är = hata för min del. Men jag är ändå positiv och tror
att jag kommer att lära mig en hel del. Upplägget verkar lovande i alla fall. En annan kurs är Contemporary mathematics som verkar ännu svårare. Dessutom är det många uppsatser man ska skriva i detta ämne.
Den sista kursen påminner om en som jag precis avslutat; Play, fantasy and reality. Mycket att läsa och många uppsatser att skriva. Dessa tre kurser pågår fram till slutet av februari och det är hög fart. Alla tre avslutas med projekt...

Alla kurser verkar också intressanta vilket är positivt. Och jag har ju självdisciplin när det gäller! Jag jobbar i hög fart. Lite nervös är jag dock inför de amerikanska kurserna eftersom jag egentligen aldrig studerat här. Jag är osäker på hur stor skillnad det är mellan Sverige och USA vad gäller detta.

Å andra sidan räknade jag ut att efter den här terminen (med bara de svenska kurserna) har läst sammanlagt 9 hela år på universitet och högskola.

Så lite erfarenhet har jag ju!


7 kommentarer:

Monica sa...

Jag tror du klarar alltihop! Och tror faktiskt nivån här i Sverige är väl så hög eller högre än vad man läser om i tidningarna mm när det kommer till projekten här och examensarbeten, även på tentorna är det hög nivå som gäller, har haft kontakt med många studenter från "elituniversitet" från andra länder men så höga krav som här blev de skrämda av. Och hade mycket svårt att klara för vi är väldigt noga när det gäller in i minsta detalj i slutändan för att få examina. Med det vill jag säga att du har en bra bakgrund. Sedan är du tvåbarnsförälder och har familj, men det vill jag säga att då är du ännu bättre på att fokusera många gånger. Men ta inte ut dig, ta pauser och att du gör ju något totalt annat när du är med familjen är oerhört bra för hjärnan, en massa nya celler bildas så de andra får lite vila och återhämtning. Vet inte hur jag ska få dig mindre skrämd för matematiken, jag älskar ju all matte, kemi och fysik (ja alla andra ämnen med) och tycker att det är ju bara självklart alltihop:-), tror du ska tänka så, äsch, det här är väl ingen match. Tror du sagt att maken är bra på matte, ta hjälp där. Och med inställningen att matte är otrooooligt spännande så går den som en dans också. Lycka till med allt, sov så mycket du kan och väldigt bra är det ju att ha detta i din CV. Och tänk, det är tillåtet att misslyckas med något, just att sänka kraven på sig själv så går det ännu bättre. Du är ung och har hunnit med massor och hinner med nya massor:-)

Monica sa...

Vill tillägga att du har god bakgrund med dina studier från Uppsala. Uppsala universitet, Karolinska Institutet och Kungliga tekniska högskolan är min bakgrund och på alla har de flesta haft fullt sjå att tråckla sig igenom nålsögat, särskilt när det gäller deras presentationer av examensarbeten och många andra delarbeten som skulle försvaras både i föreläsningsform och skriftligt. Det är tuffa krav och jag minns just en som sa: mamma och pappa är professorer, jag har rest och bott överallt, gått i de "finaste" skolor utomlands, vet allt, men när hon skulle försvara sitt examensarbete blev hon underkänd direkt, jag läste det innan och hon borde inte blivit framsläppt på podiet, det var totalt undermåligt, så där gjorde hennes handledare fel. Men blev duperad tror jag av hennes talförmåga och missvisande självförtroende. Ja man lär sig mycket när man får uppleva och komma i kontakt med alla sorters människor. Jag vill säga att har man klarat studier bra här så klarar man sig bra överallt. Och på ett annat språk dessutom än sitt eget modersmål. Här skrivs det mesta på engelska så studenter utifrån kan ju använda sitt eget modersmål i många fall och inte ett ord svenska, inom neuroscience som jag studerade på KI var alla föreläsningar och tentor på engelska.

Steel City Anna sa...

Något är galet i världen när man måste plugga dubbelt, ja det gäller ju förstås folk som flyttar till Sverige också och här i England. Det är samma värld, allting är globalt men utbildningarna haltar efter. Tycker det är tråkigt för det tar så mycket tid och människors talanger tas inte till vara. Jag tänker ofta på det, att vårt samhälle inte alls är till för att gå framåt, det är liksom till för att rulla runt eftersom det är så mycket hinder i vägen för den största delen av befolkningen. Nåja, man kan ju inte göra annat än kämpa på och du klarar säkerligen detta med.

Camilla sa...

Det låter tuft att läsa så mycket med två barn, men å andra sidan tror jag att man blir både effektiv och motiverad när man har lite tid.
Jag tror säkert att du fixar det. Sätt inte upp för höga mentala spärrar till matten. Du fixar säkert matten också om du låter bli att intala dig att det är svårt.
Lycka till!

Casa Annika sa...

Jäkligt mycket läsande! Då blir det inga problem med att klara de här kurserna heller, varken de svenska eller amerikanska ska du se! Starkt jobbat! Var stolt!

Saltistjejen sa...

Det kommer att gå bra1 Du kommer klara det! Men visst kan det komma att bli periodvis mycket. Särskilt med två barn varav ett spädbarn. MEN om kurserna är intressanta tror jag du kommer att gilla att plugga även om det såklart är som med allt annat, både upp och ner.
Heja dig!!
Kram!

iaz sa...

Klart du kommer klara av det. Du är ju jätteduktig och har sån disciplin så det kommer gå so men dans =) Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...