lördag 29 mars 2014

Musik och böcker

I tisdags fick vi komma på avslutning på Storasysters skola. Skolan har köpt in ett program som kallas Little Orchestra Society vars musiklärare och musiker har kommit till skolan under 16 veckor och arbetat med barnen på olika sätt. De har pratat om instrument, om vad musiken betyder (dur, moll etc) och de har även fått komponera egna verk som de nu skulle visa upp. Dessutom har de genom denna orkester fått möjlighet att åka på flera konserter runt om i staden och lyssnat och sedan diskuterat musiken och skådespeleriet (vissa konserter har varit som musikaler). Storasyster har tagit till sig mycket av det de lärt ut och har pratat en del om det hemma. Det var därför extra kul att få komma och lyssna på lärarna och sedan höra några av barnens verk!

Här är orkesterledaren framför de två klasserna.

Vi fick lyssna på cello, gitarr, violin och trumpet och så barnens fina röster så klart. Som alltid är barnen ivriga att visa vad de kan och går helhjärtat in i det hela! Det var verkligen roligt att få se och höra.

I helgen har det istället handlat om böcker. Det regnade hela dagen igår och då passade det bra att kila till biblioteket som ligger alldeles nedanför backen i princip. Det är ett himla barnvänligt ställe med mycket barnböcker och mycket plats. Vi var där några timmar. Jag letade också upp en bok som jag tänkt att jag skulle låna länge. "Stora Vänliga Jätten (SVJ)" av Roald Dahl. När jag gick i årskurs två läste vår lärare denna högt för klassen och jag kommer ihåg att jag verkligen gillade den. Tack och lov hittade jag boken på en gång och ikväll har vi läst flera kapitel tillsammans. Nästa projekt kommer att bli "God natt Mister Tom" tror jag. Den lästes också högt för mig i någon årskurs på grundskolan. En sån där bok som fastnar.
     När jag läste till lärare fick vi komma ut på verksamhetsförlagd utbildning emellanåt. Den allra första VFU jag kom ut på var faktiskt hos min gamla lärare från mellanstadiet. Jag hade henne som handledare den gången. Och gissa vilken högläsningsbok de hade börjat på då jag kom? Jo, "God natt Mister Tom" så klart! Då kändes det lite extra roligt att få sitta framme vid katedern och läsa högt för klassen.

Precis när jag skulle ta kortet lutade sig N och pussade på lilla H. Hon är en fin storasyster.

9 kommentarer:

Marina sa...

Bra bokval om du frågar mig! Jag har alltid älskat hans böcker och läst dem högt för såväl egna barn som för eleverna i skolan. "Häxorna" har varit en sådan där speciell favorit bland alla ungar (och hos mig!).

Anonym sa...

Vad lustigt att du skriver om BFG. Jag har precis läst klart den för dottern och tänkt att jag måste rekommendera den på bloggen för att den är så bra. Hon hade läst den innan, men jag hade missat den, så jag var glad att få läsa den. Jag var osäker på om den fanns på svenska till och med. Tror att dotterns favoritbok av Dahl är Mathilda, som också var ny för mig. Vi ska försöka se Mathilda-musikalen så småningom.

God natt mister Tom är en av mina barndomsfavoriter, men den är helt klart för obehaglig för min nioåring som är ganska känslig.

iaz sa...

Kreativitet, härligt! Underbart när barnen får skapa i form av musik och annat. En dag på bibblan är heller inte fel =) Fina syskon! Äkta syskonkärlek. kram!

Monica sa...

Så otroligt bra projekt med musiken, sådant är fantastiskt bra och barnen lär sig så mycket av det som de har användning för i andra ämnen. Så roligt och stimulerande, jättebra! Och jättefin bild på söta syskonen!

Casa Annika sa...

Vad fint med ett riktigt bra bibliotek i närheten! Jag som älskar bibliotek känner mig lite bitter när jag nu skriver, att här finns inga mysiga bibliotek. De få som finns har bara gammal facklitteratur (och inte särskilt mycket) och bord för självstudier. Dit går man inte för att låna sagoböcker eller romaner, för det finns inte. Måste skriva ett inlägg om det här snart, tror jag.

Steel City Anna sa...

Gud vad kul det lät med orkestern. Supersöt bild :)

Linda sa...

Gud vad bra med musikklassen för barnen. De tar bort för mycket av det kreativa nu för tiden. Måste ha varit jätteroligt för dig att lyssna på resultatet :). Myyys med massa böcker när det regnar!

Annika sa...

Ja, är det ngt de är duktiga på i amerikanska skolor är det att lyfta fram det konstnärliga. SÅ härligt med fin konsert.
IMPAS alltid då jag går på sådana.
Vädret har varit bedrövligt, tror att snön är hos er nu. Trösten är att den inte lägger sig.
Idag har vi fint väder, men blåsigt…
Ja bilblioteken är fina!! OCH de bokhandlar som finns kvar också. ÄLSKAR att man även där bara får sätta sig ner och LÄSA!!
SÅ SÖT Bild på storasyter och lillebror!!

Anna Granström sa...

Så fin bild! Och bibliotek nära är guld. Böcker och musik är bäst!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...