söndag 16 mars 2014

Platt som en pannkaka!

Så kändes det efter förra veckans löpträning. Jo, i onsdags kände jag att det var varmt nog att kunna ge sig ut på årets första löprunda. Jag har ju ett lopp i juni att träna till och jag kände att det var dags att ta tag i det. Jag ska väl erkänna att det inte var en löprunda som jag brukade ägna mig åt förr i världen, när jag var mer vältränad. Då kunde jag springa en timme utan problem. Efter 1.5 år utan någon som helst löpning har denna timme drastiskt minskats. Så för att inte ta ut mig helt och tappa alla förhoppningar om att slippa krypa över målgången i juni, tog jag det ganska lugnt i onsdags. Jag satte min timer på 2 minuter gång och sen 1 minut löpning och gjorde en runda på drygt 45 minuter. Alldeles lagom. Dock kändes det lite långt att gå i 2 minuter så nästa gång blir det 1.5 minut istället. Jag var peppad att springa en gång till efter onsdagens premiär, men se, då återkom kylan med väldig fart! I torsdags var det många minusgrader och vind. Och ja, man KAN springa i minusgrader också. Men inte jag. Det känns inte aktuellt. Lite trist var det ändå. Det kändes så bra på första rundan, att vara igång liksom. Och så blir det kallt igen. Kylan ska fortsätta under veckan, om än något bättre än i torsdags. Vi får se hur det blir. Kanske att jag vågar mig ut ändå...Vi får se.

Jag ska också träna på att ta selfies, så ni får lite snyggare bilder.

Förutom träningen som så sakta återkommer till mitt liv, ska det tydligen vara vår på torsdag. Då är det officiellt vår här enligt kalendern. Lite lustigt är det, att det står i kalendern när sommar, höst, vinter och vår börjar. Det känns som att det är lite mer flytande i Sverige. Om jag skulle fråga er när vintern börjar i Sverige, vad skulle ni svara då? När första snön kommer? Slutet av oktober? Mitten av november? Kanske till och med december? När det blir vintertid kanske?

Vad vet jag? Jag tycker nog att det kan få vara lite flytande. Ibland har jag hört att vintern (t ex) startar då det varit ett visst antal dagar med ett visst antal minusgrader...En hel vetenskap det där.

6 kommentarer:

Rund är också en form! sa...

Klart du ska ut ändå. Varma kläder bara! Vinterlöpning har sin tjusning också, jag lovar. (Jag var skeptisk från början själv). :-)

Kram M

Monica sa...

Så skönt att du avverkat en runda, du har kommit igång i alla fall så det blir säkert fler.
Här är vårdagjämning på torsdag så då är det vår även om det är snöstorm som nu:-). Konstigt med kyla och snö igen och att ni har lika ungefär.

Marina sa...

Jag har förstått att även i Sverige blev det bakslag på den begynnande våren.

Annika sa...

Vi fick ju galet mkt snö igår. Inte blev det ngn prommis/PW för mig, inte.
Härligt att du tog det igenom din runda. Japp, våren börjar här på torsdag, first day of spring. Vårdagjämning.
HOPPAS vi slipper mer snö från och med nu!!

Anonym sa...

Vinter är när temperaturen varit under fryspunkten i 7 dagar.
Vår är när temperaturen varit mellan 0-10 grader i en vecka (dock efter 25/2). Så står det på wikipedia ;)

Jojjo sa...

Jag är likadan, vill heller inte springa ute när det är minusgrader... för min del tror jag mest det handlar om halkan, eftersom jag är livrädd att ramla. Skönt att du är igång igen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...