onsdag 6 augusti 2014

Fördelen med bil

Vi har ingen bil här i New York och jag måste erkänna att jag saknar gamla Bettan från Sverige ibland. Bettan hade sina småfel (okej, jag kanske är lite väl snäll här, hon hade en del stora fel iblan), men hon rullade i alla fall 90% av tiden och vi kunde åka på utflykter lite varstans. Där vi bor nu har vi bra tillgång till buss och tunnelbana. Beroende på var man vill åka så klart. Det går att ta sig överallt i alla fall, även om vissa saker tar längre tid att komma till. Dock är det så väldigt bekvämt att ha bil ändå. Det finns bra tillgång till att hyra bil över en dag vilket vi gjort nån gång.

Vi lånar ibland svågerns bil. De skaffade en bil förra året. Bland annat har vi den nu, denna vecka, när de är bortresta. Igår passade vi på att åka till en affär som heter Stew Leonards som ligger ca 15 min utanför stan (med bil). De hade ett riktigt bra utbud med mat och annat. Både ekologiskt och "vanlig". Inte så värst dyrt heller.
Idag hade vi planer på att åka till Coney Island. Från oss är det ca 2 timmar på tunnelbana, men runt 1 timme med bil. Tyvärr visar vädret på åska och regnskurar och därför har vi skjutit upp utflykten till imorgon istället.
Samtidigt är det inte en dans på rosor att ha bil här. Att parkera på gatan är vanligtvis gratis i vårt område, men därför är det ofta svårt att hitta parkering. Dessutom måste bilen flyttas en morgon i veckan eftersom det är städning av gatan. Flyttas inte bilen får man garanterat en parkeringsbot. Områden glöms absolut inte att patrulleras av lapplisor! Det är också ofta det händer inbrott i bilar. Bara på den lugna gata där vi bor, har vi sett bilar med krossade fönster en gång i månaden ungefär. Har man tur bor man i ett lägenhetskomplex som erbjuder hyrda parkeringsplatser för en summa, men det är ofta en lång kö på dessa.
Sen att New York-bor kör som galningar, det är ju en helt annan femma. Nästan alla bilar jag ser har någon form av bucklor och skrapåkommor...

Så, jag kan säga att jag både saknar och inte saknar gamla Bettan...

5 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag älskar verkligen vår nya Cheva Orlando, men skulle aldrig i livet klara av att köra i en storstad.

Camilla sa...

Visst är det smidigt med bil. I och för sig kan jag tänka mig att behovet är mindre i en storstad än i en småstad även i Sverige. Men det är ju så att alla prylar man har behöver tas om hand vilket tar tid, ork och kostar pengar. Det där tänker jag ofta på när jag funderar över att köpa eller inte köpa en pryl.

Linda sa...

Åhhhh vet verkligen hir det är att inte ha bil. När vi först kom hit till staterna jag och min kompis så fick vi ta bussen överallt. Om man hade två saker att uträtta så kunde det ta en hel dag. Kan tänka mig att transportsystemet i NY säkert är bättre än här i Santa Barbara i alla fall!

Steel City Anna sa...

Det är så himla dyrt att ha bil, och ofta tänker jag att parkering på ett ställe kan kosta lika mycket som en bussbiljett för mej som jag kunde åka på hela dagen. Det som är bra med bil är att kunna ta sej hem snabbt efter jobbet när man slutar sent och bussarna är glesa, samt IKEA och att kunna storhandla.

iaz sa...

Skönt att kunna låna bil och nästan endast kunna njuta av fördelen med den =) kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...