onsdag 12 november 2014

Rått (läs:mus)fångaren i New York

Det finns ett otroligt naturliv i New York, trots att det är en storstad. Man skulle kunna tro att människorna i staden sällan ser till vilda djur. Men då kan jag tala om att så icke är fallet! Inte på långa vägar. Vi samlever med naturen kan man säga.
Först och främst finns det ofantligt många ekorrar. Jag vet inte varför just ekorrar finns i överflöd, men så är det. Nästan dagligen ser jag en rackare som kilar upp för ett träd.
I tunnelbanan springer en råtta förbi då och då. Stora rackare. Man skulle snarare kunna kalla dem rådjur. Lite mer exotiskt.

Inte nog med det. Det är heller inte ovanligt att samleva med kackerlackor i hemmen, och möss. På skolan där jag jobbar har vi nyligen fått problem med möss. Eftersom byggnaden delvis renoveras verkar det som om det rört om i naturgrytan ordentligt. Vi har lagt ut massor med fällor, men icke. De är smarta de små busarna.
I måndags hade vi en liten mus (en bebis tror vi) som var nyfiken, trots att barnen var i rummet. Den kilade längs väggen, och ibland kikade den fram mellan hyllor eller sprang under bordet. Jag tänkte att den skulle jag nog kunna fånga. Förberedde med en burk och så vips, fick jag tag på den! Efter några försök givetvis. Jag tog den till rektorn som gick till parken och släppte ut den. Förmodligen levde den inte så länge i parken, men vi tog i alla fall inte musens liv och den fick bli föda åt något annat djur.

Jag fick vara hjälte i tio minuter. Ända till en ny mus gjorde entré...

6 kommentarer:

Camilla sa...

Ytterligare en titel på visitkortet "Musfångare" ;)

Hemma hos oss bor det mest dammråttor förutom en och annan spindel.Ibland passerar en hare på gatan, men en höst hade vi en Älg i trädgården. Vi blev ganska förvånade när vi tittade ut och det stod en älg under äppelträdet mitt i villa området.

Katta sa...

Odjur! Kackerlackor tillhörde nästan husdjuren i Asien. Jag brydde mig inte ens tillsist. Däremot tycker jag att råttor är äckliga,

FREEDOMtravel sa...

Oj fascinerande att det gick att fånga en! Vi bor i Stockholm och ser också ganska mycket djur: råttor, kaniner, nån enstaka ekorre, änder, svanar, hägrar...

Malin-Charlotta sa...

Hjältinna på hög nivå att släppa ut den i naturen. Det gillade jag! (vad är det med möss som samtidigt gör dom lite läskiga men så ruskigt söta?)

Anna, New York – My Bite of the Big Apple sa...

Trevliga "husdjur"! ;) Vi hade möss ibland i vårt torp (numera sålt) men aldrig när vi var där själva. Det gällde att lägga undan sådant som var frestande att tugga på vintertid.

iaz sa...

Vilken tur du fick visa dig stor och stark en stund iaf, och fångade den lilla musen. Heja dig! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...