söndag 4 januari 2015

Jobbångest?

Ingen direkt jobbångest just nu, trots att det är söndag (efter en lång ledighet). Sonen passade på att värma upp mig lite med en tidig morgon. De senaste veckorna har vi faktiskt vaknat runt 8-9 på morgonen, vanligtvis är sonen uppe mellan 05.30 och 06.30. Det har varit ett välkommet avbrott från jobbmornar...
Jag har faktiskt varit lite orolig inför uppvaknande till jobbet imorgon, men som tur var ryckte sonen in och såg till att jag vaknade halv sju i morse. Tack? Jag har inte hunnit känna efter.

En bra sak med att vakna tidigt är att man får så mycket gjort. 
Jag har redan hunnit kika på andra avsnittet på "Stjärnorna på slottet" till exempel. 

Dessutom har jag ett gäng bönor på kok på spisen. Idag är det dag fyra av "100 dagar med riktig mat". Det har gått ganska bra de första dagarna här. Vi har alltså tagit bort allt helfabrikat och så mycket halvfabrikat som det bara går. Dessutom ska vi bara äta ekologiskt kött. Eftersom det är väldigt dyrt kommer vi att äta vegetariskt för det mesta. Vilket så klart ställer högre krav på oss "köttätare". Vi letar recept och tips hela tiden. Det är en stor omställning från att äta kött och kyckling 5-6 dagar per vecka till kanske två gånger i månaden. 
Därför förlitar vi oss mycket på hemsidan 100daysofrealfood.com. Där finns det massor med recept och listor på livsmedel man kan köpa färdigt.

Vad vi kommer göra annorlunda under de här 100 dagarna är:

- sluta med vitt socker. Honung och lönnsirap är okej i små mängder.
- bara äta fullkorn
- äta bara ekologiskt kött (som dessutom är uppväxt på gräs)
- äta i princip vegetariskt
- laga mat från grunden. Detta inkluderar buljonger (gjorde min första grönsaksbuljong i helgen)
- baka eget bröd av olika slag. Bara fullkorn.

Tips mottages givetvis tacksamt. 
Vi åt ju ganska bra tidigare, med ganska lite helfabrikat. Dock märker vi att det tar lite längre tid att förbereda, speciellt när vi tagit bort färdiggjorda buljonger och köpebröd, flingor och granolabars...Jag ska försöka att förbereda så mycket det går under helgerna för att underlätta inför de hektiska veckodagarna.

Ja, vad säger man? 96 dagar kvar!



4 kommentarer:

Camilla sa...

Det låter som en stor omställning som kan ta en del extra tid. Jag jobbar åt det där hållet men skulle inte vilja ta allt på en gång.

Idag gjorde jag dock en rejäl sats böngratäng. En gratäng som är lika god nygjord som in matlåda efter att ha varit i frysen. Det går åt en del konservburkar och ska stå länge i ugnen, men är lättgjort. http://www.ica.se/recept/grekiska-bonor-med-matvete-616517/
Jag skulle inte få i våra barn denna för de tycker inte om bönor, svamp eller oliver. Det blir desto mer till våra matlådor och barnen åt sig mätta på tortellini.

Dela gärna med dig av bra recept som du hittar under vägen.

Steel City Anna sa...

Önskar att jag hade energi till detta men jag blir trött bara jag hör "koka egen buljong" :) men jag ska bättra mej jag också. Med små små steg i taget.

Monica sa...

Skönt att du fått lite sovmorgnar ett tag, sådant är ljuvligt! Spännande att höra om er kost, jag har gjort ungefär lika under en lång tid men det tar tid som sagt, att hitta bättre mat kräver att man går till olika affärer och sedan själva matlagningen tar längre tid. Ibland ledsnar man (jag) och då blev det kanske sallad bara och potatis men vitsen är ju att äta god tillagad mat och varm helst. På jobbet och ute så var den vegetariska maten oftast den sämsta, lagad med okunskap så då blev det lite konstigt, har väl blivit något bättre nu, men man skulle önska att det vore lika lätt att hitta bra, ekologisk och vegetarisk mat som all annan. Honung fick jag upp ögonen för igen, behövs antagligen inte mycket i bröd m m men det har verkligen använts i tusentals år. Och längre. Lika så anser jag att frukt, bär och grönt går hur bra som helst. Det är ju bara det konstgjorda idag att fruktsocker tillsätts alla möjliga livsmedel och blir onaturligt, ursprunget är aldrig fel.
Kul om du har tid att skriva ibland om detta, ska titta på sidan där om jag får tips också. Hjälps hela familjen åt tror jag att det går bra, jag saknar min duktiga matkunniga dotter om jag säger så, maken äter precis vad som helst men är å andra sidan aldrig sjuk så ibland undrar jag:-). Lycka till och det är så viktigt vad vi får i oss, särskilt tänker man ju på barnen vad de får från grunden, vi i min generation åt nog bättre än vad som finns idag, var fräscht allt tycker jag och mamma var en mästare på mat och bak, det mesta närodlat också, när det gäller kött och mjölprodukter, mycket frukt och grönt hade vi själva. Känns som att vi får anstränga oss mer idag och kolla allt så noga, borde ju vara tvärtom.

Malin sa...

Oj vad duktig du är. Jag växte upp på hemlagat med mycket lite halvfabrikat och nästan inget helfabrikat. Delvis pga att min bror är glutenallerkiker och det finns ju i nästan allting färdiglagat. Själv är jag inte mycket för att laga mat, och barnen är oerhört petiga i maten så jag tror inte det skulle gå hos oss. Jag skulle nock kunna leva på soppor och sallader och klara mig utan bröd och pasta, men inte om jag måste laga maten ;) Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...