fredag 13 februari 2015

Det flyktiga Amerika

Jag hade möte med min rektor i onsdags. Vi har möte varje månad. Utvecklingssamtal kan man kalla det. Ibland är det 45 minuter långt, ibland 15 minuter. Som i onsdags. Jag får förlängt kontrakt som lärare på skolan, dvs läsåret 2015-2016. Jag måste skriva på inom en vecka. Vanligtvis brukar rektorn ge ut nya kontrakt i maj, men hon var så nöjd med vårt team att hon gärna ser att vi fortsätter tillsammans. Och det är visserligen roligt! Ett bra betyg. Här är det inte vanligt att man blir tillsvidareanställd, man har årliga kontrakt, beroende vad man jobbar inom. Lärare som arbetar för staden New York kan bli tillsvidareanställda (regler håller på att ändras så vi får se) efter ett visst antal år och andra kriterier. Man brukar skämta om att lärare som "ofta" tar lediga dagar är fast anställda. Andra vågar inte riktigt vara hemma i onödan. Det finns alltid någon som kan ersätta dig nämligen. Någon som är mer villig att arbeta.

I alla fall. Nu står jag i valet och kvalet. Tjänsten är fortfarande deltid i höst. Skolan är liten och det finns inte plats för fler heltidsanställda. Skolan har fem lärare och tre av dessa är deltid. Vad jag ser nu är det ingen av heltidstjänsterna som kommer bli lediga...
Stannar jag måste jag återigen skaffa ett jobb på eftermiddagarna. Jag hade ju tänkt kika runt efter heltidsjobb under våren. Det är inte många tjänster inför hösten ute just nu av förklarliga skäl. Och det är väl det rektorn vet.
Vette tusan. Kanske mirakel sker över sommaren?
Bättre en fågel i handen än tio i skogen? Alla dessa beslut!

3 kommentarer:

Monica sa...

Vad svårt! Och när du inte har något annat just nu så är du "tvungen" att tacka ja väl. Tur att det är en bra arbetsplats. Blir du skadeståndsskyldig om du bryter kontraktet? Och så bra det vore om denna tjänst räckte för dig och inte att du hade pressen med extrajobb. Men som sagt mirakel kan ske, mycket ändras som vi inte tänker på, över sommaren kan mycket hända, att någon av heltidstjänsterna blir ledig. Kanske flytt, graviditeter eller andra jobb, ja du får ha is i magen men så svårt ändå. Det är tufft i arbetslivet, här med tycker jag, även om människan har mer skydd och rättigheter här.

Steel City Anna sa...

Om du skriver på kontraktet anses det som att du bryter det då om du slutar innan om du får ett heltidsjobb? Gäller inte vanlig uppsägningstid, typ en månad eller så? Den här kulturen är hemsk tycker jag, detta att inte våga vara sjuk, att alltid kunna bli ersatt. Är ungefär lika här men kontrakten är OK.

iaz sa...

Svårt val. Känn efter och se vad som känns rätt för dig :-) du kommer på det! Skönt att få erbjudandet så tidigt som ett kvitto på bra arbete :-) kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...