söndag 1 mars 2015

De där 100 dagarna...

...av riktig mat. De tickar på! Nu är det runt 40 dagar kvar. Utav 100. Jag menar, det har gått fort! Varje helg förbereder jag hembakat bröd, buljong, musli och lite annat beroende på vecka och behov. Ibland gör jag någon dessert (om dottern har nåt speciellt i skolan), energibollar eller falafel för att ge några exempel.

Vi har lyckats undvika tillsatser ganska bra. Det har hänt nån gång att vi köpt en vara som senare visat sig innehålla nåt "otillåtet" ämne av misstag. Nu har vi inte varit så strikta att vi kastat varan. Vi har så klart använt den. Att slösa är heller inte okej.

Några reflektioner hittills:

- det tar visserligen längre tid med att förbereda exakt allt från grunden. Det går snabbare och snabbare för varje vecka dock!

- det finns många tillsatser i de flesta fabrikat (tänk er bröd, buljong, yogurt (den som är smaksatt framförallt), vissa kryddor, färdiga rätter, korv, salami etc)
Man blir alldeles för medveten för att ens vilja köpa sånt till slut. Vissa undantag ibland.

- hembakat bröd möglar på en vecka!

- vi har hittat många bra recept och saknar faktiskt inte kött så mycket. Nu äter vi kyckling ibland, men inte köttfärs eller stek eller liknande. Att köpa ekologiskt sådant är alldeles för dyrt.

-Det är ibland svårt att vara spontan. Som om man glömmer lunch till jobbet, vad ska man äta som är okej? Här är det svårt att hitta saker som inte innehåller tillsatser. Råa grönsaker och frukt går väl an. Kanske en yoghurt. Jag ska börja med att ta med mig havregryn så att jag iaf kan göra gröt.

- min vikt är ganska stabil och ökar inte alls, fastän jag äter något mer än tidigare och aldrig lättprodukter. Nu vill jag gå ned några kilon så jag ska väl strama åt lite denna månad.

- Vi kommer att fortsätta med detta efter att dessa 100 dagar är slut. Vi kommer att vara mer tillåtande när det kommer till kalastillfällen eller om vi vill gå på restaurang ibland. En pizzabit hit eller dit gör inget i längden. Jag kommer fortsätta att utesluta socker fram till vi åker till Sverige i augusti. Då vill jag kunna njuta av lite lösgodis, nån bakelse och annat man saknat. Sen är det tillbaka till sockerfritt igen året ut.

Jag återkommer när dessa 100 dagar är slut nu då!


5 kommentarer:

Monica sa...

Intressant och visst tar det lite mer tid. Tänkt också på så snabbt "riktigt" bröd möglar och eko-apelsinerna också, lite läskigt att tänka på så mycket kemikalier det är i allt. Jag bakar allt med dinkelmjöl, speltmjöl ett annat ord, finns ekologiskt här och är ett vetemjöl men tänkt som det en gång skulle vara, är bättre för tarm t ex. Jag äter nog lite för lite ofta och nu äter jag mer och regelbundet och blir lite piggare dessutom. Är inte så strikt men äter nyttigt, tänker väldigt på skräpinnehåll och undviker det så långt det är möjligt. Äter mycket frukt och grönt, ägg, kyckling om det är kött och någon mumsmums ibland:-). Börjat med lite styrketräning och rör mig något mer, märker skillnad på en vecka bara. Kul att höra mer sen vad du upptäckt.

Linda sa...

Wow, jag är riktigt impad. Speciellt som att jag kan tänka mig att det tar en hel del extra tid och du är redan busy som det är. Men jag blir lite inspirerad jag med att kanske försöka äta lite mera "rent." Jag märkte att när jag först kom till USA att de måsta ha mycket mera tillsatsämnen och kemikalier som används i näst intill allt. Brödet höll sig hur länge som helst och jag glömmer aldrig en tomat som höll sig bra, jag vet inte hur länge. Scary! Hemma kan man handla vanlig mat (inte ekologisk) som möglar mycket tidigare än det gör här. Usch alltså.

iaz sa...

Va duktiga och fokuserade ni är. Heja er! Ni har ju gjort mer än hälften av de 100 dagarna =) Längtar tills ni kommer hit =) Då ska vi ses så mycket det går. Kramis

Camilla sa...

Intressant! Jag förstår att det tar lite mer tid, men det är nog mycket en vana och till slut känns det inte som att det tar mer tid. Det där borde nog alla tänka på, inklusive jag själv. Jag lagar mycket från grunden, men det är också väldigt många tillsatser som handlas hem.

Apropå att hembakat bröd möglar så är väl det ganska sunt? Då innehåller det ju inga tillsatser :) Jag delar hembakade limpor i halvor och lägger in i frysen.

Joline sa...

Va spännande, vilken bra målsättning! Sedan man fick barn har man verkligen börjat tänka på va mycket konstigheter det finns i allt. Jag försöker låta honom äta så "rent" som möjligt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...