lördag 3 oktober 2015

Oktober, en hel vecka, pendling och stormar

Oktober smög sig på. Plötsligt en dag var det första oktober och med den månaden kom också regn. I flera dagar. Och kyla. De sista dagarna av september var riktigt varma och lite fuktiga. Obehagliga. Men så bara över natten kom kylan och regnet, som på beställning. Jag har som tur är mina gummistövlar som både är varma och vattentäta. Tyvärr har jag ingen varm OCH regntät jacka så maken fick helt enkelt söka på nätet och hitta nåt bra till mig. På min nya skola går vi ut i alla väder. Kanske inte orkaner och liknande. Vad jag vet i alla fall ; )
Så det gäller att vara förberedd. Tydligen ska jackan komma idag, vilket passar bra i detta väder. Bara för det kommer solen imorgon och det blir väl nån slags sensommar plötsligt igen! Inte mig emot!Skulle vara lite festligt att gå i shorts i oktober. Det har jag aldrig gjort.

Första veckan på nya jobbet har också passerat. Det har varit en tumult vecka minst sagt. Den började med en personaldag där vi fick utbildning i Reggio Emilia. Det roliga är ju att den pedagogista (som det heter i Reggio Emilia-världen) är samma som kom till min gamla skola, så jag känner henne lite grann. Det var skönt att få ett familiärt ansikte.
På tisdagen hade vi föräldramöte och inte många av mina föräldrar kom eftersom de barnen är återvändare. Lite trist. Jag kom hem strax efter 22 på grund av pendling och sen upp igen 05.30 på onsdagen för att återvända till skolan, Det kände som om jag borde sovit över helt enkelt...Skulle haft ett rum med säng där på skolan ; )

Resten av veckan gick bättre dag för dag. Barnen i min klass har haft många olika lärare under de första veckorna och inga rutiner har funnits ordentligt. De har liksom ändrats hela tiden. Vilket resulterat i att de är lite överallt. Inget fel på det, men om man har 11 barn i ett litet utrymme, med två lärare, leksaker etc så måste man ha någon form utav rutin för att få något gjort. Så jag har lagt ned mycket jobb på att få barnen att förstå rutinerna, så att de kan bli mer självgående och kan sitta still i fem minuter vid ett möte etc. Min lärarkollega är nyexaminerad och faktiskt inte för de äldre åldrarna utan som lärare för engelska som andraspråk. Han har alltså inte mycket erfarenhet ännu vilket bidragit till att rutinerna inte funkat. Men han är snabb att lära, ambitiös och väldigt snäll så jag är säker på att han kommer in i det snart!

Pendlingen har gått bra. Den ÄR lång, men jag får mycket böcker lästa. Jag försöker nu att lyssna på böcker också, men det är så svårt! Jag brukar fara bort i tanken och så missar jag flera sidor innan jag lyckas fokusera igen. Så jag måste öva lite mer tror jag. Jag ska också försöka skriva på min egen bok så småningom!

Hoppas ni har det bra!

4 kommentarer:

Monica sa...

Det är alltid jobbigt att börja ett nytt jobb, så mycket att ta ställning till och hänsyn till, en balansgång, men vilka proffs vi blir:-). Låter som det finns en hel del att strukturera där och du får väl ta det lite pö om pö så de tror att de själva kommit på idéerna;-), men kan säkert bli bra, låter som att det vore en bra idé att inreda ett litet hotellrum när det blir sena kvällar och tidiga mornar:-). Ha det nu så bra och njut av söndagen, kram

Min plats i solen sa...

Ja, sätt igång och skriv på din bok vännen. Varför skjuta upp något som du kan börja med nu? Och nu har du ett ypperligt tillfälle när du har pendlartid. Så skriv av hjärtans lust. Jag har en plats sparad i bokhyllan för din bok. Så skriv! :)

Lycka till med jobbet nu och så hoppas jag att stormandet inte drabbat er alltför hårt.

Kram på dig♥

Camilla sa...

Det låter som en tuff start, men det är ju jobbigt att börja nytt hur man än gör. Spännande ändå att komma igång.

Ett tips för pendlingen kan vara podcasts. Det tycker jag är lättare att lyssna på än ljudbok. Jag lyssnar till exempel på sommarpratarna och en massa program från P1 så som plånboken, P1 dokumentär, kropp och själ, söndagsintervjun, Radiopsykologen, klotet...

iaz sa...

Härligt att få följa hur det går för di med nya jobbet. Det tar väl ett tag innan man är inne i de nya rutinerna för alla parter. Men kul att du hinner läsa den, vilket du ju gillar mycket =) kram kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...