lördag 18 juni 2016

Jag är trött på vapen

På riktigt. Är jag chockad att det förekommit ännu en masskjutning här i USA? Tyvärr kan jag inte säga annat än nej. Det var väntat. Och jag har väntat. Ända sedan Sandy Hook i december 2012, har jag väntat på att vapenlagar ska ändras. Det behövs stora förändringar. Vilken civil behöver tillgång till automatvapen? Jag tycker till och med att soldater i krig kanske borde slåss med armborst och pilbåge istället.
Jag är så trött. Trött på att höra om människor som dör nästan dagligen av att de skjutits av misstag av sin treåring, om barn som dör av omenade kulor som far förbi, om masskjutningar, om folk som slåss för "rätten att ha vapen". "Ingen ska ta mina vapen". "Det är människor som dödar med vapen, det är inte vapnen som dödar". Nej, men idiot. OM människan inte hade tillgång till vapnet hade han heller inte använt det att döda någon annan.

2012 sa jag att om inget händer nu, kommer aldrig något att hända. Inget hände. Jag känner mig maktlös. Många, många höjer sina röster, men det är ingen som lyssnar. Senaten och kongressen är en grupp med köpta människor. De är köpta av NRA  som står på vapenägares sida. Tyärr. Dock är jag glad att fler pratar. Fler försöker. Fler har tröttnat. Det är inte bara jag. Tillsammans kanske något kan hända. Team work makes the dream work. Jag ska försöka fortsätta hoppas. Och arbeta mot vapen.

5 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Känns lite som att det gått för långt. Om andra har vapen så måste jag också ha det, den tankesnurran som är svår att nysta upp. Vi får väl hoppas på ett mirakel!

Hanna Lans sa...

Är också jefligt trött på vapen och de som använder dem.

Camilla sa...

Verkligen så himla onödigt att folk ska dö på grund av dessa vapen som finns över allt. Här från andra sidan Atlanten så blir det mer "de där Amerikanerna är inte kloka", men jag menar förstås inte alla. Tycker bara att tankesättet "jag måste ha vapen för att försvara mig mot alla vapen" blir så fel. Hoppas på att opinionen kan svänga så att det blir en ändring någon gång.

iaz sa...

Alltså, när ska politikerna och andra fatta att det är dumt att vara tillåtet att bära vapen? Jag menar, utan vapen större chans att ingen blir skadad. Hur mår en förälder när deras 3åring hittat deras pistol och skjutit sig själv eller någon annan i familjen av misstag? Nej, bort med vapenrättigheten.

Villa Frejas bokblogg sa...

Vi lärare var på en föreläsning förra veckan, om dödligt våld i skolan ... riktigt hemsk. Och ja, jag är så emot vapen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...